حذف مالیات ارزش افزوده طلا

حدود یک ماه پیش (۱۳‌دی ماه ۱۴۰۰)، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین در ارتباط با قانون جدید مالیات بر ارزش‌ افزوده اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش‌افزوده از ۱۳ دی ماه، ۹‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده طلا، جواهر و پلاتین، فقط از اجرت ساخت و سود از مشتریان دریافت شود و به اصل طلا هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد و این قانون از ۱۳ دی ماه به اجرا درآمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۲ تیرماه امسال بود که سرانجام پس از مدت‌ها بحث و بررسی بر سر موضوع اصلاح بخشی از قانون اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده که از سال ۹۸ در دستور کار مجلس قرار گرفته بود، حذف این مالیات از طلا به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد. طبق این قانون ۹ درصد مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف شد.

حذف مالیات ارزش افزوده طلا

حدود یک ماه پیش (۱۳ آذر ماه ١۴٠٠)، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین در رابطه با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین، فقط از اجرت و ساخت از مشتریان دریافت شود و به اصل طلا هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد و این قانون از ۱۳ دی ماه به اجرا درآمد. ارزش افزوده چیست؟

تاثیر حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا، بر روی بازار طلا

حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا، تأثیر قابل‌ توجهی بر بازار طلا داشته است. این تصمیم می‌تواند در خروج بازار طلا از رکود و رونق بخشی به آن کمک کند. با توجه به اینکه اصل طلا از شمول این مالیات کنار گذاشته شده است، اجرای این تصمیم به کاهش قیمت طلا و همین‌ طور رونق بخشی به بازار نیمه‌ جان فعلی کمک می‌کند.

آخرین مهلت تکمیل اظهارنامه 1402

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر، عبدالله محمدولی، تأخیر اجرای این تصمیم را مورد انتقاد قرار داده و معتقد است که اگر زودتر اجرا می‌شد، به بازار طلا بسیار کمک می‌کرد. او با اشاره به اینکه طلا ابزاری برای ساخت مصنوعات است و اصولاً باید از اصل طلا مالیاتی دریافت نشود، اعتماد مردم به طلا به عنوان کالای سرمایه‌ای افزایش می‌یابد و این امر به عنوان یک پس‌انداز مطمئن آن را جذاب‌تر برای خریداران می‌کند و خرید و فروش طلا به شکلی مطمئن‌تر انجام خواهد شد. همچنین رونق تولید و افزایش رضایت‌ مندی در بخش کارگری یا کارفرمایی نیز به دنبال اجرای این تصمیم خواهد بود.

تاثیر حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا، بر روی بازار طلا

با اجرای این موضوع، امیدواریم که بازار طلا بهبود یابد و محیط مثبتی برای تجارت و تولید در این صنعت شکل گیرد. این تصمیم می‌تواند به رونق بخشی به اقتصاد و ایجاد فرصت‌های مثبت در این حوزه کمک کند و از این نظر برای اقتصاد کشور مفید باشد. اما لازم به ذکر است که تأثیر این تصمیم نیز نیازمند زمان برای ارزیابی دقیق‌تر است و ممکن است به تدریج ظاهر شود.

پرداخت مالیات طلا توسط خریدار انجام می شود یا فروشنده؟

دریافت مالیات از اجرت سال‌هاست که دغدغه فعالان بازار است. طلا‌فروشان به جای دریافت مالیات از اجرت، از اصل طلا مالیات دریافت می‌کردند که این مساله باعث می‌شد عملاً مردم برای خرید طلا هزینه‌های گزافی پرداخت کنند. حالا اما مالیات از اصل طلا حذف شده و این مالیات از اجرت گرفته می‌شود.

آیا این بار مالیات بر ارزش‌افزوده از تولیدکنندگان گرفته می‌شود یا از مردم؟ رئیس سابق اتحادیه طلا گفت: هنوز زوایای این طرح مشخص نیست. با این حال اگر هدف قانون‌ گذار از اجرای مالیات بر ارزش‌ افزوده طلا دریافت مالیات از اجرت باشد، از این پس مردم برای خرید طلا پول کمتری می‌دهند.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا

همانطور که گفتیم، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۳/۱۰/۱۴۰۰ لازم الاجرا می باشد. طبق این قانون جدید تغییراتی در نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا داشتیم که می خواهیم با هم به بررسی آن بپردازیم. فرض کنیم میخواهیم مبلغ یک قطعه طلا که دارای سنگ و جواهر می باشد را محاسبه کنیم.

ابتدا می بایست گرم طلا را در نرخ تابلو هر گرم خام ضرب کنیم. پس از آن حاصل بدست آمده را جهت محاسبه مبلغ اجرت ساخت در ۱۵% ضرب می کنیم. حال برای محاسبه سود طلا فروشی می بایست ارزش طلا و اجرت ساخت را با هم جمع کنیم و در ۷% ضرب کنیم.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا

طبق قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده به جمع سود طلا‌فروشی و اجرت ساخت مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد و اصل طلا معاف از مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد. همچنین در صورتی که سنگ و جواهر و پلاتینی که در مصنوعات طلا بکار می‌رود معاف از مالیات بر ارزش افزوده است. و اما فروشندگان طلا و جواهر باید اهمیت نحوه صدور صورتحساب توجه ویژه‌ای داشته باشند به این صورت که هر سطر از طلای خام و اجرت و سود باید مجزا از هم در ردیف‌های مختلف نوشته شوند.

فرض کنید یک قطعه طلا به میزان ۴۲۰/۱۲ گرم داریم که نرخ لحظه‌ای تابلو ۰۰۰/۹۰۰/۱ تومان به ازای هر گرم می‌باشد. همچنین در این قطعه طلا یک سنگ و جواهر به ارزش ۰۰۰/۰۰۰/۳ تومان نیز بکار رفته است.

مالیات طلا از چه تاریخی حذف شد؟

به نقل از ایمنا: ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: از ۱۳ دی ماه قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی و طلا از سیستم آن حذف می‌شود، اما تا این تاریخ روند معاملات به روش قبل محاسبه می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده طلا از ۱۳ دی چگونه اخذ می شود؟

حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا، بازار این کالا را گرم می‌کند. گفتنی است، پیش از این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از کل فاکتور دریافت می‌شد. اما حالا اصل طلا از پرداخت مالیات ۹ درصدی معاف شده و فقط اجرت ساخت و سود مشمول مالیات ۹ درصدی می‌شود.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *