تعریف هزینه در حسابداری

در تعریف هزینه می توان گفت: هزینه عملیاتی است که یک شرکت برای ایجاد درآمد متحمل می شود. همانطور که گفته می شود، “پولِ به دست آوردن پول هزینه دارد.”

هزینه های مشترک شامل پرداخت به تامین کنندگان، دستمزد کارکنان، اجاره کارخانه و استهلاک تجهیزات است. کسب‌وکارها مجازند برای کاهش درآمد مشمول مالیات و در نتیجه بدهی مالیاتی خود، هزینه‌های کسر مالیات را در اظهارنامه مالیات بر درآمد خود حذف کنند. با این حال، خدمات درآمد داخلی (IRS) قوانین سختگیرانه‌ای دارد که کسب‌وکارها اجازه دارند هزینه‌هایی را به عنوان کسر مطالبه کنند. در این مقاله با تعریف هزینه در حسابداری و انواع آن آشنا خواهیم شد.

ماهیت هزینه در حسابداری

نکات کلیدی تعریف هزینه در حسابداری

  • هزینه،عملیاتی است که یک شرکت برای ایجاد درآمد متحمل می شود.
  • کسب‌وکارها می‌توانند هزینه‌های کسر مالیات را در اظهارنامه مالیاتی بر درآمد خود حذف کنند، مشروط بر اینکه دستورالعمل‌های IRS را رعایت کنند.
  • حسابداران هزینه ها را از طریق یکی از دو روش حسابداری ثبت می کنند: مبنای نقدی یا تعهدی.
  • دو دسته اصلی از هزینه های تجاری در حسابداری وجود دارد: هزینه های عملیاتی و هزینه های غیر عملیاتی.
  • IRS با هزینه های سرمایه ای متفاوت از سایر هزینه های تجاری رفتار می کند.

آشنایی با مفهوم هزینه در حسابداری

یکی از اهداف اصلی شرکت ها، به حداکثر رساندن سود است. این امر با افزایش درآمد و در عین حال کنترل هزینه ها به دست می آید. کاهش هزینه ها می تواند به شرکت ها کمک کند تا درآمد بیشتری از فروش داشته باشند.

با این حال، اگر هزینه ها بیش از حد کاهش یابد، می تواند تأثیر مضری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، پرداخت کمتر برای تبلیغات هزینه ها را کاهش می دهد، اما دید و توانایی شرکت برای دستیابی به مشتریان بالقوه را نیز کاهش خواهد داد.

مطالعه بیشتر: هزینه میانگین چیست؟

نحوه ثبت هزینه ها

شرکت ها درآمدها و هزینه های خود را در صورت سود و زیان خود تقسیم می کنند. حسابداران هزینه ها را از طریق یکی از دو روش حسابداری ثبت می کنند: مبنای نقدی یا تعهدی. در حسابداری بر مبنای نقدی، هزینه ها هنگام پرداخت ثبت می شوند. در مقابل، بر اساس روش تعهدی، هزینه ها در زمان وقوع ثبت خواهند شد.

انواع هزینه در حسابداری

به عنوان مثال، اگر صاحب کسب و کار، یک قالیشویی را برای تمیز کردن فرش های موجود در دفتر برنامه ریزی کند، یک شرکت با استفاده از پول نقد هزینه را هنگام پرداخت فاکتور ثبت می کند. بر اساس روش تعهدی، حسابدار تجاری هنگام دریافت خدمات توسط شرکت، هزینه تمیز کردن فرش را ثبت می کند. هزینه ها عموماً بر مبنای تعهدی ثبت می شوند و اطمینان حاصل می شود که با درآمدهای گزارش شده در دوره های حسابداری مطابقت دارند.

انواع هزینه در حسابداری

هزینه نقطه مقابل درآمد است که شرکت ها با انجام فعالیت های متفاوت انجام می دهند. برای دسته بندی هزینه ها باید نظر مدیر مالی و محل انجام فعالیت را در نظر بگیرید، اما به طور کلی انواع هزینه ها در حسابداری عبارتند از:

  • هزینه‌های مالی
  • هزینه‌های استهلاک
  • هزینه‌های توزیع و فروش
  • هزینه‌های عمومی و اداری
  • هزینه‌های حقوق و دستمزد

هزینه مالی چیست؟

همانطور که از اسم آن پیدا است، این هزینه ها برای منابع مالی شرکت پرداخت می شوند که شامل دسته بندی های زیر می باشند:

  • مشاوره های مالی
  • حسابداری و حسابرسی
  • جرائم مالیاتی

هزینه های استهلاک چیست؟

هزینه مستهلک برای ارزیابی دارایی، یک روش حسابداری است که توسط مشاغل و افراد برای تعیین ارزش مفید یک دارایی استفاده می شود. توجه به این نکته ضروری است که هزینه مستهلک شده با ارزش بازار یکسان نیست. ارزش بازار، قیمت یک دارایی بر اساس عرضه و تقاضا در بازار است.

هزینه در حسابداری چیست

هزینه مستهلک شده ارزش دارایی پس از اتمام عمر مفید آن است که در طول زمان از طریق استهلاک کاهش می یابد. روش هزینه مستهلک شده همیشه به سوابق حسابداری اجازه می دهد تا یک دارایی را به ارزش فعلی آن نشان دهد زیرا ارزش دارایی دائماً با محاسبه هزینه استهلاک کاهش می یابد. این همچنین امکان اندازه گیری جریان های نقدی تولید شده از دارایی را در رابطه با ارزش خود دارایی فراهم می کند.

هزینه های توزیع و فروش در حسابداری چیست؟

این دسته از هزینه ها در حسابداری مربوط به بخش فروش و ارائه خدمات به مشتریان می باشد که به صورت زیر دسته بندی خواهد شد:

  • حمل و نقل
  • انبار داری
  • بازاریابی
  • بسته‌بندی
  • تبلیغات

دو نوع از هزینه های تجاری

دو دسته اصلی از هزینه های تجاری در حسابداری عبارتند از:

  • هزینه های عملیاتی: هزینه های مربوط به فعالیت های اصلی شرکت مانند بهای تمام شده کالای فروش رفته که از طریق نرم افزار بهای تمام شده بدست می آید به علاوه هزینه های اداری و اجاره.
  • هزینه های غیرعملیاتی: هزینه هایی که مستقیماً با عملیات اصلی کسب و کار مرتبط نیستند. نمونه های رایج شامل هزینه های بهره و سایر هزینه های مرتبط با استقراض پول می باشد.

منظور از کنترل هزینه چیست؟

میدانیم که افزایش درآمد، شرکت را به سود می‌رساند و در طرف مقابل، افزایش هزینه ها نیز باعث زیان شرکت خواهد شد. مدیران سازمان ها با شناسایی و طبقه بندی های هزینه ها، سعی در کنترل هزینه های شرکت خود دارند.

هزینه چیست

جمع بندی

در این مقاله با مفهوم هزینه در حسابداری آشنا شدیم و متوجه شدیم که برای رسیدن به ایده آل هایی که در ذهن دارید، در برخی شرایط نیازمند انجام فعالیت های خاص هستید که مشمول هزینه هستند. شماران سیستم با ارائه نرم افزارهایی در جهت اتوماسیون سازی سازمان ها، به بهبود عملکرد کسب و کارها کمک می کند. طراحی نرم افزارهای حسابداری صنعتی، نرم افزار erp و ابزارهای مختلف دیگر در شماران سیستم با هدف تسهیل فرایندهای کسب و کارها انجام گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، می توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *