دستیار حسابدار کیست و چه وظایفی دارد؟

کار یک دستیار یا کمک حسابدار، پشتیبانی از حسابدار در انجام امور ساده تر حسابداری مانند دفتر نویسی و یا بایگانی کردن اسناد و مدارک می باشد. این دستیاران معمولا گزارش های بودجه و گزارش های مالی شرکت را تهیه کرده و به حسابداران در ارزیابی این گزارش ها کمک می کنند؛ همچنین دستیار حسابدار فرایند های حقوق و دستمزد پرسنل را مدیریت می کند و به این ترتیب کار حسابداران برای تحلیل، تفسیر و انجام امور مهم تر ساده می شود. اگر می خواهید بدانید که دستیار حسابدار کیست و چه وظایفی دارد ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

شرح موقعیت شغلی دستیار حسابدار

وظایف دستیار حسابدار

دستیاران حسابداران دارای وظایف بسیار مهمی هستند که از جمله آنها می توانیم به تلاش برای موفقیت یک سازمان در برنامه ریزی و موفقیت های مالی در کنار انجام فرایند های معمولی امور حسابداری اشاره کنیم. با توجه به این که هر سازمانی دارای شرایط خاصی می باشد، دستیاران حسابداران می توانند شرح وظایف خاصی داشته باشند. برخی از وظایف دستیار حسابداران عبارتند از:

  • توانایی دفتر نویسی
  • صدور فاکتور و تشکیل پرونده
  • انجام امور مربوط به تسویه حساب بانکی
  • مدیریت تمامی فرایندهای حقوق و دستمزد
  • ثبت و بایگانی معاملات نقدی و غیر بانکی
  • بررسی دفاتر شرکت و حساب های مالی روزانه
  • مدیریت تمامی جزئیات صورت های پرداخت داخلی و خارجی
  • تهیه و ارائه گزارش های روزانه برای مدیران و همچنین اعضای تیم حسابداری
  • تهیه اسناد مالی که شامل فاکتورها، صورت حساب های خرید و فروش و فیش بدهی ها می باشد.
  • همکاری با تمامی کارکنان بخش مالی و مدیران حسابداری برای انجام دقیق امور مالی و انجام وظایف مالی مجموعه
  • ایجاد هماهنگی حساب های دفتری با حساب های بانکی و همچنین بررسی پرداخت ها و سپرده های گذاشته شده در بانک ها
  • مغایرت گیری درست یکی دیگر از وظایف دستیار حسابداران می باشد، بدین صورت که باید هر گونه عدم تطبیق را در دفاتر شناسایی کرده و آن ها را ردیابی کنند.

دستیار حسابدار کیست و چه وظایفی دارد

استفاده از نرم افزار یکپارچه به شما در ادغام کارها و اطلاعات کمک می کند و دیگر نیازی ندارید از چند نرم افزار مختلف برای یک کار استفاده کنید.

دستیاران افرادی هستند که با تیم حسابداری کار می کنند تا بتوانند به آن ها در تهیه گزارش ها و همچنین صورت های مالی کمک کنند تا شرایط را برای حسابداران راحت تر کرده و آن ها را برای رسیدن به کار های بزرگتر یاری نمایند. لازم به ذکر است که یک دستیار حسابدار امکان دارد در موسسات حسابداری کار کند و این یعنی این که در یک زمان باید اسناد حسابداری را برای مدیران مختلفی که در مجموعه های متفاوت هستند ارسال کند.

بدون تردید می توان گفت مدیران مالی سطح ابتدایی و افرادی که تازه وارد بازار حسابداری شده اند، یکی از بهترین گزینه ها برای دستیار حسابداری می باشند. این افراد به دفتر و تیم در انجام کار های مالی و اداری کمک خواهند کرد؛ همچنین می توانند نیاز های حسابداری فردی سازمان را هم به خوبی برطرف نمایند و در این امر به مدیران کمک کنند. در واقع دستیاران حسابداری برای آن که مطمئن شوند شرکت در شرایط مالی ثابت و ایمنی قرار دارد، به حسابدار یا مدیران حسابداری کمک می کنند تا کارها به صورت دقیق و بدون نقص پیش برود.

دستیاران حسابدار های معمولا تمامی اسناد مالی را تهیه می کنند و گزارش های لازم را ارائه می دهند. همچنین پیش از ارائه گزارش های مالی سوابق بانکی شرکت ها نیز با یکدیگر تطبیق می دهند که بدانند همه چیز درست سر جای خودش قرار دارد.

مهارت و صلاحیت های دستیاران حسابداری

با توجه به این که شرایط موجود و حجم کارها در هر سازمان متفاوت است، دستیار حسابدار می تواند در سطح متوسط یا ابتدایی شروع به کار کند. اگر سازمان بزرگ باشد، باید دستیار حسابداری انتخاب کرد که مهارت هایش در سطح متوسط باشد اما اگر یک مجموعه کوچک دارید می توانید از دستیارانی کمک بگیرید دانش ابتدایی دارند.

وظایف حسابدار

در حالت کلی، یک دستیار حسابدار باید مهارت های زیر را داشته باشد:

  • داشتن تسلط کافی بر مهارت های سازمانی
  • مهارت های لازم برای انجام فرایند های ریاضی
  • توانایی کار مستقل به عنوان یک عضو در تیم حسابداری
  • مهارت های کامپیوتری جهت کار با نرم افزارهای حسابداری
  • مهارت های لازم برای برقراری ارتباط های نوشتاری و کلامی

داده های موجود در نرم افزار بهای تمام شده، اطلاعات مفیدی را در جهت اخذ تصمیم های کوتاه و بلند مدت در اختیار مدیران قرار می دهد.

حقوق و مزایای دستیاران حسابداری

حالا که می دانیم دستیار حسابدار کیست و چه وظایفی دارد، می خواهیم در خصوص شرایط حقوق و دستمزد دستیاران حسابدار اطلاعاتی را ارائه دهیم.مسئولیت هایی که در سازمان های مختلف به دستیاران حسابدار داده می شود، می تواند رقم دریافتی این افراد را تغییر دهد؛ همچنین دستمزد افراد بسته به شرایط موجود می تواند متفاوت باشد.

الزامات آموزشی دستیار حسابداری

این که دستیار حسابدار چه مدارکی دارد و چه دوره هایی را سپری کرده، به صورت مستقیم به وظایفی که قرار است بر عهده داشته باشد مربوط است. برای مثال، اگر دستیار حسابداری بخواهد اسناد مالی را برای اظهارنامه های مالیاتی ایجاد کند و یا آن ها را ثبت نماید، می تواند با در اختیار داشتن شماره دارایی این کار را انجام دهد اما اگر بخواهد صورت های مالی را مورد بازبینی قرار دهد، باید یک حسابدار رسمی باشد.

دستیار حسابدار کیست و چه وظایفی دارد

سوابق قبلی دستیار حسابدار و میزان تجربه آن ها

در ابتدا برای بررسی میزان تجربه دستیار حسابداران باید به این نکته اشاره کنیم که سازمان در چه وضعیتی قرار دارد. اگر مجموعه یا سازمان شما به اندازه ای بزرگ نیست که حسابداری آن بسیار پیچیده باشد، شاید برای استخدام یک دستیار حسابدار با توجه به موقعیت شغلی او در سازمان، نیازی به داشتن تجربه های قبلی و سابقه کاری نباشد؛ به همین دلیل افرادی که فارغ التحصیل شده اند یا آنهایی که دوره های کارآموزی حسابداری را گذرانده اند، گزینه های خوبی برای دستیار حسابداری می باشند.

اگر به دنبال این هستید که دیدگاه بهتری در جهت تدوین استراتژی های سازمان خود داشته باشید، نرم افزار زنجیره تامین بهترین گزینه برای شما می باشد.

موقعیت شغلی دستیار حسابدار

تا این بخش با وظایف دستیار حسابدار و کارهایی که باید انجام دهد آشنا شدیم. اگر شما به دنبال موقعیت های شغلی این رشته هستید، در این قسمت می توانید با برخی از موقعیت های شغلی دستیار حسابدار آشنا شوید.

  • کارمند حسابداری
  • دستیار حسابداری
  • مدیر حسابداری

اینها برخی از موقعیت های شغلی هستند که می توانید به عنوان دستیار حسابدار انتخاب کنید. در حالت کلی، هر چه مهارت های شما بیشتر باشد، مسلما وظایف و مسئولیت های بیشتری بر دوش خواهید داشت.

تفاوت بین کارمند حسابداری و یک دستیار حسابدار چیست؟

کارمندان حسابداری و دستیار حسابداران هر دو نقش های سطح ابتدایی هستند که مسئولیت های دفترداری و دفتری مشابهی دارند. یک کارمند حسابداری معمولاً به تحصیلات کمتری نسبت به موقعیت دستیار حسابدار نیاز دارد. کارمندان حسابداری در صورتی که تحصیلات دبیرستانی و تجربه کار در محیط اداری داشته باشند، معمولاً واجد شرایط کار در نقش خود هستند. دستیار حسابداران معمولا دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی در رشته حسابداری یا رشته های مرتبط می باشند.

حقوق کمک حسابدار

بیشتر بخوانید: CPA در حسابداری چیست؟

ویژگی های یک دستیار حسابدار خوب

یک دستیار حسابدار قوی می داند که چگونه از ابزارهای نرم افزاری رایج مدیریت مالی استفاده کند یا چگونه نحوه استفاده از برنامه های کاربردی مختلف را بیاموزد.به اکثر دستیاران حسابداران چندین تکالیف و مسئولیت در طول روز داده می شود، بنابراین آنها باید بدانند که چگونه این وظایف را به بهترین نحو سازماندهی و اولویت بندی کرده تا مطمئن شوند که به موقع ارائه می شوند. بسیاری از مدیران استخدام به دنبال دستیار حسابدارانی می گردند که از ریاضیات لذت می برند و سابقه کار با اعداد و ارقام را دارند، زیرا آنها به طور منظم محاسبات اولیه را برای وارد کردن داده های مهم در اسناد مالی مختلف انجام می دهند.

جمع بندی

با توجه به آنچه که مطرح شد، حالا به خوبی می دانید که دستیار حسابدار کیست و چه وظایفی دارد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید سوالات خود را با ما در انتهای همین مطلب مطرح نمایید. شماران سیستم با بیش از چندین سال سابقه درخشان در زمینه طراحی، تولید و استقرار نرم افزارهای مالی، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه حسابداری به شما می باشد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *