مدیریت زنجیره تامین و لجستیک

یک زنجیره تامین شامل تمام مشاغل و مشارکت کنندگانی است که در تولید مواد خام تا تولید کالاهای نهایی دخیل هستند. لجستیک یک حوزه تخصصی است که شامل حمل و نقل، انبارداری، خدمات پیک، حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل هوایی است. شرکت های خرده فروشی برای کنترل کیفیت محصول، سطح موجودی، زمان بندی و هزینه ها، در مدیریت زنجیره تامین مشارکت می کنند. در اقتصاد جهانی، مدیریت زنجیره تامین اغلب شامل معاملات با شرکت ها و مشارکت کنندگان فردی، در کشورهای دیگر است که نیازمند دخالت در سیاست، قوانین تجارت، کنترل کیفیت و روابط بین المللی می باشند.

نمونه هایی از فعالیت زنجیره تامین شامل کشاورزی، پالایش، طراحی، ساخت، بسته بندی و حمل و نقل است و از آنجایی که زنجیره های تامین جهانی، هم از نظر لجستیکی و هم از نظر فناوری پیچیده هستند، در حال حاضر متخصصان و شرکت های مدیریت زنجیره تامین جهانی وجود دارند که بر این فرایند برای بسیاری از شرکت های خرده فروشی نظارت دارند، چرا که مدیریت زنجیره تامین و لجستیک با گذر زمان از اهمیت بالایی برخوردار شدند. در این مقاله به بررسی مدیریت زنجیره تامین و لجستیک و تاثیر این دو پارامتر بر یکدیگر خواهیم پرداخت.

نقش لجستیک در زنجیره تامین

آغاز زنجیره تامین و لجستیک

زنجیره تامین اولین بار به عنوان یک اصطلاح نظامی در اوایل دهه 1190 برای توصیف فرایند رساندن غذا، مهمات و … به خط مقدم نبردها مورد استفاده قرار می گرفت.

لجستیک نیز یک اصطلاح نظامی بود که اولین بار در سال 1838 در کتاب هنر جنگ که توسط یک ژنرال فرانسوی در ارتش ناپلئون نوشته شده بود، مورد استفاده قرار گرفت.

نقش لجستیک در مدیریت زنجیره تامین

با توجه به اینکه مدیریت زنجیره تامین بخش مهمی از شرکت ها است، اگر اصلاح شود، می تواند به یک مزیت رقابتی برای سازمان ها تبدیل شود. اگر مدیریت زنجیره تامین به درستی انجام گیرد، می تواند تخریب مواد اولیه و کالاهای نهایی را کاهش دهد. به صورت کلی، مراقبت از زنجیره تامین، هزینه هدر رفتن و خطا را کاهش خواهد داد.

نقش لجستیک در زنجیره تامین

یک زنجیره تامین دارای اجزای زیادی از جمله برنامه ریزی مناسب، لجستیک، مدیریت داده و مواد بسیار دیگر است و لجستیک یکی از حیاتی ترین بخش های زنجیره تامین است که شامل تامین کنندگان، مدیریت نقاط انتقال، تحویل و موارد بسیار دیگر است؛ به همین دلیل است که یک شرکت باید یک لجستیک خوب را استخدام کند تا از حداقل خطر ضرر در طول انتقال اطمینان حاصل کند.

مدیریت و طراحی انبار

یک شرکت لجستیک، نقش مهمی در مدیریت و ذخیره سازی انواع موجودی دارد. چه مواد خام باشد و چه کالاهای نهایی، یک شرکت تدارکات باید گزینه های ذخیره سازی فراوانی برای محصولاتی که در حال جا به جایی و ذخیره سازی هستند در نظر بگیرد؛ برای مثال، اگر مواد اولیه یا کالاهای نهایی به دما حساس هستند، شرکت لجستیک باید یک انبار سردخانه برای نگهداری اقلام داشته باشد.

فرایند ردیابی صحیح

یک شرکت لجستیک وظیفه دارد از تحویل گرفتن کالای صحیح و تحویل آن به مقصد اطمینان حاصل کند. در بسیاری از موارد، ممکن است مواردی وجود داشته که دارای چندین نقطه تحویل باشند، از این رو، یک سیستم ردیابی پیشرفته باید وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که کالاها صحیح تحویل گرفته شده و در نقاط تحویل مربوط به خود تحویل داده می شوند.

حمل و نقل

تخصص یک شرکت لجستیک، مدیریت صحیح حمل و نقل کالا است. در نظر داشتن هزینه مقرون به صرفه برای هر دسته محصول با حداقل هزینه، به شرکت ها کمک می کند تا درآمد خود را بهبود بخشند. به عنوان مثال، در خصوص کالاهای فاسد شدنی، شرکت لجستیک باید امکانات حمل و نقل سریع را سازماندهی کند تا اطمینان حاصل شود که کالاها بدون آسیب به مقصد خواهند رسید.

جمع بندی

زنجیره تامین بیشتر بر روی جریان کالاها و خدمات متمرکز است و لجستیک، فرایند طرح ریزی، اجرا و کنترل جریان کار را بر عهده دارد تا کالا به صورت صحیح از مبدا به مقصد برسند. در این مطلب سعی کردیم با نقش لجستیک در مدیریت زنجیره تامین آشنا شویم. شما می توانید با استفاده از نرم افزارهای زنجیره تامین، به بهبود فرایندهای شرکت خود کمک کنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *