مقایسه BPM و ERP

چندین راه حل وجود دارد که مدیریت کسب و کار را ساده می کند. در میان آنها دو مورد هستند که معمولاً باعث سردرگمی در ذهن بسیاری از مدیران می شوند: BPM و ERP. این سردرگمی طبیعی است، زیرا هدف اجرای هر دو سیستم افزایش کارایی و سود و کاهش هزینه ها است. با این حال، با وجود شباهت ها، تفاوت هایی بین BPM و ERP وجود دارد.

در این مقاله به تفاوت های اصلی ERP و BPM اشاره می کنیم. در پایان، امیدواریم بتوانیم به شما کمک کنیم تا بهترین سیستم را برای کسب و کار خود تعریف کنید. برای شروع، در اینجا توضیح مختصری در مورد BPM و ERP ارائه کرده ایم:

ERP چیست؟

Enterprise Resource Management (ERP) نرم افزاری است که مجموعه ای از برنامه ها را برای جمع آوری و مدیریت داده ها ادغام می کند. این نرم افزار از ماژول های تخصصی مانند مالی، حسابداری، تولید، ساخت، منابع انسانی و سایر موارد تشکیل شده است که با نمایشگرها، گزارش ها و پارامترهای زیادی مشخص می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ERP چیست؟ کلیک کنید.

ERP چیست

ERP برای کنترل و سازماندهی اطلاعات شرکت، یکپارچه سازی و مدیریت منابع و فرآیندها به منظور بهینه سازی مدیریت شرکت، کاهش هزینه ها و به حداقل رساندن ریسک ها استفاده می شود. سایر مزایای ERP شامل بهبود بینش تجاری است، زیرا امکان استخراج اطلاعات فوری از سیستم وجود دارد. نرم افزار ERP کارایی و همکاری بیشتر کاربرانی که داده ها را در قراردادها، درخواست ها و سفارشات به اشتراک می گذارند.

BPM چیست؟

اگر وبلاگ شماران سیستم را دنبال می کنید، ممکن است قبلاً برخی از مقالات ما را در مورد مدیریت فرآیند کسب و کار (یا به سادگی BPM) خوانده باشید. سیستم BPM را به عنوان ابزاری برای بهبود عملکرد عملیاتی و چابکی یک شرکت تعریف می کند. به لطف این راه حل، اطلاعات بهتر جریان می یابد و فرآیندها سازگاری بیشتری پیدا می کنند. در نتیجه، شرکت ارزش بیشتری را به مشتریان ارائه می دهد.

BPM یک روش مدیریت قابل تنظیم است که با هدف ساماندهی و تسهیل فرآیندهای سازمانی با پیچیدگی کم یا زیاد، داخلی یا خارجی، در شرکت ها توسعه یافته است. همانطور که در این پست توضیح دادیم، سیستم‌ های BPM با چشم‌ اندازی معطوف به فرآیند ها، یکپارچه‌ سازی‌ ها و مدیریت، با هدف اجازه دادن به کنترل سرتاسر تمام داده‌ها، اسناد شرکت، شکاف مهمی را که توسط ERP باقی مانده را پر کرده و کمک می کند تا اطلاعات به صورت یکپارچه در سازمان جریان می یابد.

BPM چیست؟

از جمله مزایای اصلی استفاده از نرم افزار BPMS، بهبود قابل توجه فرآیندها است که به سازمان اجازه می دهد تا کارآمدتر، قاطعانه تر و مستعد تغییر نسبت به سازمان هایی باشد که از تمرکز عملکردی با رویکرد مدیریت سنتی استفاده می کنند.

از آنجایی که تمرکز این مقاله تفاوت بین BPM و ERP است، ما به مفاهیم نمی پردازیم.

تفاوت های BPM و ERP

برای شروع، ERP ابزارهایی برای ذخیره داده ها از مناطق مختلف در یک مکان واحد هستند. از سوی دیگر، BPMS یک راه حل یکپارچه برای مدیریت فرآیند و اتوماسیون می باشد.

در میان تفاوت‌ های بین BPM و ERP، یکی از اصلی‌ ترین تفاوت‌ ها این است که راه‌ حل‌ های BPM بیشتر متمرکز بر فرآیند هستند، ERP به عملکرد های سازمانی محدود می‌شود. با این حال، با یک ERP، فعالیت ها به یک بخش خاص “گره خورده اند”. از طرف دیگر نرم افزار BPM امکان ایجاد فرایند های بین بخشی را فراهم می کند.

تفاوت های BPM و ERP

همچنین به عنوان تفاوت بین BPM و ERP توجه به این نکته مهم است که ERP معمولاً برای بدست آوردن ارزش کامل، به BPM نیاز دارد. علاوه بر این، راه حل های مدیریت فرآیند کسب و کار انعطاف پذیرتر هستند نیاز به تلاش کمتری برای پیاده سازی دارند.

مهم است که بگوییم BPM و ERP هر دو برای مدیریت فرآیندها استفاده می شوند و حتی می توانند مشکلات مشابه را حل کنند. تفاوت های واقعی بین BPM و ERP ممکن است زمانی که یک ابزار BPM (BPMS) با ERP یکپارچه شود بیشتر قابل مشاهده است. در این حالت، BPMS می‌تواند سیستم‌ ها، برنامه‌ ها و مخازنی را که ممکن است یک سیستم ERP به آنها دسترسی نداشته باشد، گرد هم آورد.

کدام یک برای کسب و کار من ایده آل است: BPM یا ERP؟

به طور خلاصه، از تفاوت‌ های بین BPM و ERP که تحلیل کردیم، می‌توان گفت که راه‌ حل‌ های BPM متمرکز بر فرآیند هستند، در حالی که ERP‌ ها یک مسیر موازی متمرکز بر وظیفه را دنبال می‌کنند.

یک سیستم ERP حتی می تواند به کارمندان شما در اتوماسیون وظایف کمک کند، اما اگر احساس می کنید زمان آن رسیده است که شرکت شما چندین کار زنجیره ای را تنظیم کند و اطلاعات تاکتیکی و استراتژیک را به دست آورد، شکی نیست که BPM این ماموریت را با کیفیت عالی انجام خواهد داد.

BPM یا ERP

همچنین تاکید بر این نکته مهم است که، نرم‌ افزار مدیریت فرآیند کسب‌ و کار باید در هر استراتژی تحول دیجیتال، طرح‌ های بدون کاغذ یا صرفاً با هدف بالا بردن سطح استاندارد در نظر گرفته شود.

در نهایت، اگر سازمان شما از قبل یک ERP دارد و استفاده میکند، به اهدافی که در ابتدای پیاده‌ سازی توضیح داده شد دست نمی‌یابد، به احتمال زیاد سیستم به طور کامل مشکل دار نیست. احتمال زیادی وجود دارد که خرابی های ERP در فرآیندها باشد. در این صورت، با پیاده سازی یک راه حل مدیریت فرآیند کسب و کار، نتایج بهبود یافته ای را در سیستم ERP خود مشاهده خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که راه حل BPM یک نیاز برای کمک به ایجاد یک سیستم ERP موفق است.

جمع بندی

از آنجایی که هدف ما در این مقاله پاسخ به سوالات شما در مورد تفاوت های BPM و ERP است، خلاصه این مطلب را در ادامه به صورت یک جمع بندی ارائه کرده ایم:

  • BPM یک راه حل یکپارچه برای مدیریت فرآیند و اتوماسیون است. ERP ها ابزاری برای ذخیره سازی داده ها از مناطق مختلف در یک مکان هستند.
  • BPM یک شکاف مهم باقی مانده توسط ERP را با دیدگاه، ادغام و مدیریت فرآیند محور پر می کند.
  • راه حل های BPM بیشتر فرآیند گرا هستند، در حالی که ERP ها به عملکردهای سازمانی محدود می شوند.
  • در یک ERP، فعالیت ها به یک بخش خاص “گره خورده اند”. از سوی دیگر راه حل های BPM امکان ایجاد فرایندهای بین بخشی را فراهم می کند.
  • نرم افزار BPM انعطاف پذیرتر است و در بیشتر موارد برای پیاده سازی به تلاش کمتری نیاز دارد.
  • ERP اغلب به BPM نیاز دارد تا این سیستم بتواند ارزش کامل خود را به دست آورد.
  • راه حل های BPM اغلب مشکل فرآیندهای شکسته و ناکارآمد را حل می کنند که می تواند ERP را کند کند.

امیدواریم توانسته باشید تفاوت های اصلی بین BPM و ERP را درک کنید. در صورتی که هنوز در حال ارزیابی هستید که آیا شرکت شما واقعاً به یک سیستم مدیریتی نیاز دارد یا خیر، می توانید برای با کارشناسان شماران سیستم در ارتباط باشید تا اطلاعات کاملتری را در مورد این سیستم ها در اختیار شما قرار دهند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *