مقایسه ERP و CRM

کسب‌وکارهایی که به دنبال خودکارسازی فرآیندهای اصلی بیزینس خود هستند، معمولاً به دو راه‌ حل نرم‌ افزاری اصلی، برنامه‌ ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برخورد می کنند. ERP به شرکت ها کمک می کند تا با اتصال سیستم های مالی و عملیاتی خود به یک پایگاه داده مرکزی، کسب و کارهای موفقی را اداره کنند، در حالی که CRM به مدیریت نحوه تعامل مشتریان با کسب و کارشان کمک خواهد کرد.

هر دو سیستم، به عنوان سیستم های داده محور حیاتی در کسب و کار عمل می کنند. همچنین هر دو روی چندین بخش تأثیر می گذارند، در حالی که گاهی اوقات بر روی یک پلتفرم ساخته می شوند، اغلب به صورت جداگانه تهیه شده و در صورت نیاز به عنوان یک نرم افزار یکپارچه مورد استفاده قرار میگیرد.

ما در این مقاله قصد دارید تا به صورت کامل مقایسه ERP و CRM را انجام دهیم و ویژگی های هر یک از آنها و مزیت های آنها برای کسب و کار را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

CRM چیست؟

به طور خلاصه، CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، نرم افزاری است که تمام راه های تعامل مشتری با یک کسب و کار را مدیریت می کند. در ابتدا، ویژگی های CRM برای بخش های فروش توسعه یافت و گاهی اوقات به عنوان اتوماسیون نیروی فروش (SFA) شناخته می شد. سیستم‌های دیگر به زودی برای مدیریت تعاملات خدمات مشتری و بازاریابی به‌ ویژه در مرکز تماس یا همانطور که شناخته شد، مرکز ارتباطات، زمانی که تلفن تنها کانال دیگری برای خدمات مشتری شد، توسعه یافت.

CRM چیست؟

از طریق خرید و توسعه، فروشندگان نرم افزار شروع به ترکیب همه این رشته ها تحت یک سیستم کردند که مدیریت ارتباط با مشتری یا به صورت مخفف CRM نامیده می شود. مدیریت عملکرد فروش و جبران انگیزه فروش نیز در برخی از سیستم های CRM گنجانده شده است، اما به دلیل پیچیدگی آنها اغلب به طور جداگانه فروخته می شوند.

ERP چیست؟

برنامه‌ ریزی منابع سازمانی (ERP) از برنامه‌ ریزی نیازمندی‌ های مواد (MRP) تکامل یافته است، که راهی برای تولید کنندگان جهت درک و مدیریت تمام منابع مورد نیاز برای اجرای یک تجارت موفق بود. ERP به عنوان یک پایگاه داده مشترک برای تمام بخش های سازمان عمل می کند. در هسته خود، این به معنای امور مالی، از جمله دفتر کل (GL)، حساب های پرداختنی، حساب های دریافتنی، حقوق و دستمزد و گزارش مالی است.

اما ERP به مدیریت موجودی، مدیریت سفارش، مدیریت زنجیره تامین و داده های مربوط به سازمان های خدماتی نیز گسترش می یابد. ERP بر تدارکات، تولید، توزیع و تکمیل نیز تاثیر می گذارد. برخی از سیستم های ERP همچنین سیستم های مدیریت منابع انسانی (HRMS)، CRM و تجارت الکترونیک را ارائه می دهند. نرم افزار ERP شماران سیستم، دارای ماژول های فوق العاده ای است که می توانید پیچیده ترین فرایند های اداری را نیز در آن دنبال کنید.

مزایای سیستم CRM

در مقایسه ERP و CRM، باید بدانید که وعده اصلی CRM این است که به کسب و کار یک مخزن مرکزی از تمام داده های مشتری بدهد و تمام تعاملات مشتری را ردیابی کند. با استفاده از این اطلاعات و با استفاده از تجزیه و تحلیل، کسب‌ و کارها می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ تری در مورد، مشتریان برای کسب درآمد بیشتر، نحوه عملکرد تیم‌های فروش، نحوه ارائه خدمات کارآمد و مناسب به مشتریان و موارد دیگر، آگاهانه‌تر اتخاذ کنند.

به عنوان مثال، با یک سیستم CRM متمرکز، نمایندگان فروش می‌دانند که آیا مشتریانی که از آنها بازدید می‌کنند، سیستم تیکت خدمات مشتری خوبی دارند یا خیر و می‌توانند بر این اساس پاسخ دهند. از طرف دیگر، خدمات مشتری می تواند به سرعت ببیند که تماس گیرنده یک مشتری با ارزش است یا یک مشتری معمولی و آنها را به ردیف خدمات مناسب هدایت کند.

نرم افزار CRM شماران سیستم

مزایای ERP

مزایای سیستم ERP از داشتن یک پایگاه داده مشترک و واحد برای همه داده های مالی و عملیاتی ناشی می شود. این امر بر گزارش‌ دهی تأثیر زیادی می‌گذارد هم گزارش‌های ماهانه ثابت و هم گزارش‌های موقت درخواست‌ شده توسط مدیریت را ارائه می کند. یک منبع واحد از داده‌های مالی و عملیاتی همچنین به این معنی است که کارمندان می‌توانند گزارش‌ها را برای کشف بینش‌های مالی بدون نیاز به تیم‌های فناوری اطلاعات یا مالی برای انجام تجزیه و تحلیل و گزارش‌ دهی بررسی کنند. این به کسب‌ و کارها اجازه می‌دهد تا تصمیم‌ های سریع‌ تر و مبتنی بر داده‌ها اتخاذ کنند که می‌تواند بر همه چیز از سودآوری گرفته تا فرصت‌های رشد جدید و ایجاد کارایی در سراسر سازمان تأثیر بگذارد.

مزایای ERP

مقایسه CRM و ERP نشان می دهد که یکی دیگر از مزایای انتقال به سیستم ERP که شرکت‌ها اغلب به آن اشاره می‌کنند، بستن سریع‌تر سیستم های مالی است. تیم‌های مالی معمولاً تمام درآمدها و هزینه‌ها را محاسبه می‌کنند و نتایج را در پایان هر ماه یا سه ماهه جدول‌ بندی می‌کنند که معمولاً به عنوان بسته شدن دفاتر شناخته می‌شود. بستن کتاب ها با استفاده از اکسل یا سیستم های حسابداری سطح معمولی انجام می گیرد. با یک سیستم ERP متمرکز که بسیاری از این وظایف را خودکار می کند، شرکت ها کاهش در زمان های بسته شدن ماهانه را گزارش کرده اند. این کار اکنون ممکن است فقط یک هفته تا چند روز طول بکشد.

سیستم های ERP همچنین کنترل های مالی بسیار بیشتری را به سازمان وارد می کنند. با یک سیستم متمرکز و مجوزهای مبتنی بر نقش، تنها کسانی که عملکردهای شغلی مناسبی دارند به داده های حساس دسترسی پیدا می کنند که مسیرهای حسابرسی را بهبود می بخشد و ریسک مالی را کاهش می دهد.

تفاوت بین CRM و ERP چیست؟

در حالی که کل سازمان به هر دو سیستم ERP و CRM تکیه می کند، تفاوت اساسی بین ERP و CRM این است که ERP در درجه اول برای داده های مالی و بخش مالی است، در حالی که CRM داده های مشتری است که توسط بخش فروش و خدمات مشتری استفاده می شود. اولی معمولاً به عنوان بک آفیس شناخته می شود و دومی دفتر اول است.

برخی از سیستم‌های ERP شامل یک جزء CRM هستند، در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند، اما سیستم‌ های نرم‌ افزار CRM شامل اجزای ERP نیستند. به عنوان مثال، نرم افزار CRM یک سیستم ERP نیست زیرا داده های تراکنش را مدیریت نمی کند. ممکن است به تاریخچه سفارش یا فاکتورها دسترسی داشته باشد، اما این داده ها از طریق یکپارچه سازی با سیستم ERP وارد پایگاه داده می شوند.

شباهت های CRM و ERP

ERP و CRM هر دو برنامه های کاربردی تجاری هستند که داده ها را در یک پایگاه داده رابطه ای ذخیره و تجزیه و تحلیل می کنند. هر دو یا از طریق یک مدل شنتی شبکه یا از طریق نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) ارائه می شوند، جایی که فروشنده نرم افزار را در مرکز داده خود مدیریت می کند و مشتریان از طریق ابر به آن دسترسی دارند.

شباهت های CRM و ERP

در حالی که دو پیشگام در SaaS ERP و CRM، تقریباً همزمان شروع به کار کردند، سیستم‌های CRM سریع‌تر به فضای ابری منتقل شدند، زیرا ساخت این سیستم‌ها ساده‌تر بود و کسب‌ و کارها در ابتدا نسبت به قرار دادن داده‌های مالی در ابر، محتاط بودند.

آیا به CRM یا ERP نیاز دارید؟

تقریباً همه شرکت‌های در حال رشد، از کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط ​​(SMB) گرفته تا شرکت‌های بزرگ، در نهایت به یک سیستم ERP و یک سیستم CRM یا یک پلت فرم واحد برای هر دو نیاز خواهند داشت. شرکت‌هایی که امور مالی خود را بر روی ابزارهای حسابداری سطح پایه مانند یا حتی نرم افزار اکسل اجرا می‌کنند، اغلب وقتی متوجه می‌شوند که این سیستم‌ها مانع رشدشان می‌شوند، ناکارآمد هستند یا به چیزی قوی‌ تر نیاز دارند، به یک سیستم ERP روی می‌آورند.

همین امر را می توان در مورد مشاغلی که روابط مشتری خود را در ایمیل، اکسل یا سیستم های مدیریت تماس با نمایندگان فروش فردی مدیریت می کنند، گفت. اینکه یک شرکت ابتدا در CRM یا ERP سرمایه گذاری کند به مدل کسب و کار آن بیزینس بستگی دارد. شرکتی با مجموعه کوچکی از مشتریان با ارزش بالا و امور مالی پیچیده ممکن است در ابتدا بر روی یک سیستم ERP سرمایه گذاری کند، در حالی که شرکتی با امور مالی نسبتاً ساده و پایگاه مشتری بزرگ که نیاز به تماس مکرر دارد ممکن است برعکس عمل کند. تا اینجا مقایسه ERP و CRM را در عمل انجام دادیم و اکنون می توانید انتخاب کنید که کدام نرم افزار برای شما مناسب است. با این حال، در نهایت، هر دو سیستم برای اکثر شرکت ها ضروری هستند.

یکپارچه سازی سیستم های ERP و CRM

سیستم‌های ERP و CRM باید بتوانند داده‌ها را به اشتراک بگذارند و این بهتر است از طریق یکپارچه‌ سازی فنی در مقابل داشتن دو مجموعه داده که نیاز به نگهداری جداگانه دارند، انجام شود. به عنوان مثال، یک نماینده فروش ممکن است بخواهد هنگام تلاش برای کمپین فروش متقابل یا فروش متقابل، به سابقه سفارش، وضعیت اعتبار یا پرداخت‌های معوق مشتری دسترسی داشته باشد. بخش مالی ممکن است نیاز به دسترسی به سیستم CRM برای محاسبه کمیسیون فروش در هنگام اجرای تخفیفات حقوق و دستمزد یا سفارش انبوه داشته باشد. یک سیستم CRM که بر روی پلتفرم ERP ساخته شده است همچنین برای مدیران تجاری که ممکن است به روشی تلفیقی برای بررسی ساختارهای قیمت گذاری و مدیریت KPI ها مانند هزینه های جذب مشتری و ارزش طول عمر مشتری نیاز داشته باشند، مزایایی ایجاد می کند.

یکپارچه سازی سیستم های ERP و CRM

یکی از فرآیندهای رایج که نیاز به یکپارچگی شدید بین CRM و ERP دارد، پیکربندی قیمت (CPQ) است. ابزارهای CPQ به اطلاعات در هر دو سیستم CRM و ERP نیاز دارند و برای بسیاری از مشاغل حیاتی هستند. فروشندگان بزرگ‌ تر CRM و ERP معمولاً ادغام‌ های از پیش ساخته‌ شده‌ای برای این دو سیستم دارند که می توانند در قالب یک نرم افزار یکپارچه این سیستم را به شما ارائه کنند.

جمع بندی

بعد از مقایسه مقایسه CRM و ERP می توان به این نتیجه رسید که این دو سیستم دارای شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر هستند که در برخی از محیط هایی کاری می توانند یکدیگر را پوشش دهند. همچنین اکنون می دانیم که بسیاری از شرکت ها می توانند این دو نرم افزار را به صورت یک سیستم یکپارچه در اختیار سازمان شما قرار دهند تا از اطلاعات سیستم ها به صورت یک دیتابیس مشترک استفاده کنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *