مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

با تدوین و اجرایی کردن قوانین جدید مالیاتی در طی سالیان جدید مشاهده سوابق و بدهی مالیاتی با کد ملی به صورت غیر حضوری برای اشخاص حقیقی یا مؤدیان راحت تر شده است. استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی و مشاهده انواع صورتحساب در سامانه مودیان به شما کمک می کند تا در هر زمان از سال به راحتی بتوانید میزان بدهی و پرداختی مالیاتی خود را مشاهده نموده و برای محاسبه یا اقدامات قانونی این مسیر کارهای لازم را انجام دهید.

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

استعلام بدهی مالیاتی

اگر اشخاص حقیقی و حقوقی طی یک سال یا چندین سال مالیاتی از پرداخت عوارض مالیاتی به مراجع ذی الصلاح کوتاهی کنند باید علاوه بر جبران بدهی مالیاتی نسبت به پرداخت جرایم تعیین شده از سوی اداره مالیات اقدام نمایند.  اگر فرد نسبت به تعهدات مالیاتی خود تاکنون کوتاهی نموده است ابتدا باید نسبت به استعلام بدهی مالیاتی خود اقدام نموده و سپس برای پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهد.

استعلام بدهی مالیاتی

در سالیان قبل فرد برای برآورد میزان بدهی خود به سازمان مالیات مجبور بود به صورت حضوری به این نهاد دولتی مراجعه کند. در طی این مراجعه علاوه بر اتلاف وقت بسیار زیاد گاهی با برخوردهای سلیقه ای مشاوران مجموعه مواجه می شدند. همچنین بدهی مالیات موجب می شود تا فرد یا نهاد مورد نظر از برخی از حقوق شهروندی یا تسهیلات دولتی محروم گردد.

اما از سال 1400 با اجرایی شدن قوانین جدید در حوزه امور مالیاتی کشور، مودیان مالیاتی می توانند با مراجعه به سامانه استعلام بدهی مالیاتی در قالب طرح های الکترونیکی نسبت به پرداخت و اطلاع از بدهی خود در ساعتی از شبانه روز آگاهی یابند. همچنین برای انجام فعالیت های مالیاتی باید ورود به سامانه مودیان مالیاتی را انجام دهید.

روش های مشاهده سوابق و بدهی مالیاتی با کد ملی

 با راه اندازی سامانه الکترونیکی استعلام بدهی مالیاتی، افراد حقیقی  یا حقوقی و نهاد های مختلف می توانند در قالب 4 روش نسبت به استعلام سوابق مالیاتی خود اقدام نمایند. این 4 روش شامل موارد زیر است که می تواند توسط مراجعه خود فرد بوسیله سیستم های الکترونیکی خود یا با مراجعه به کافی نت این فرایند را طی نماید.

روش های مشاهده سوابق و بدهی مالیاتی با کد ملی

  • مشاهده سوابق و بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی به وسیله کد ملی
  • استعلام بدهی و سوابق مالیاتی با استفاده از شناسه ملی
  • مراجعه به (سامانه آسان ثبت) برای استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی طراحی شده است.
  • استعلام بدهی مالیاتی اصناف و اشخاص حقیقی دارای مغازه از طریق نرم افزار مالیات پروانه کسب

استعلام مالیات با کد ملی

برای مشاهده سوابق و بدهی های مالیاتی شما باید در ابتدا وارد سایت my.tax.gov.ir شوید و نسبت به ثبت اطلاعات خود در این سامانه اقدام نمایید. پس از  ثبت نام در سامانه استعلام بدهی مالیاتی باید کد ملی و رمز عبور خود را وارد نموده و کد امنیتی تصویری در بخش مورد نظر وارد کنید سپس وارد  پنل کاربری خود شوید.

استعلام مالیات با کد ملی

در داخل پنل کاربری شما موارد و عناوین مختلفی همچون استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی، ابلاغیه های الکترونیکی ، اظهارنامه ها و مشاهده فیش های پرداخت شده مالیاتی درج شده که با کلیک بر روی آنها می توانید به راحتی از اطلاع درج شده در این بخش را مطالعه و مشاهده نمایند.

آیا می دانید حذف مالیات ارزش افزوده طلا جزو جدیدترین مباحث مالیاتی است که مربوط به مودیان مالیاتی می شود.

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه ملی

در این روش نیز برای اطلاع از سوابق مالیاتی خود باید وارد سامانه my.tax.gov.ir شوید و با وارد کردن کد ملی در بخش اول و درج شماره تماس خود در بخش دوم وارد پنل کاربری خود شوید. به یاد داشته باشید که شماره تلفن ورودی در این بخش باید به نام خود کاربر بوده و قبلا در بخش ثبت نام در سامانه به طور دقیق درج گردد.

پس از وارد شدن در پنل کاربری شما با مجموعه از خدمات روبرو خواهید شد که با مراجعه و کلیک بر روی بخش درخواست ها می توانید سوابق و بدهی پرونده مالیاتی را به طور کامل و دقیق مشاهده کنید. همچنین باید یادآور شویم که میزان مالیات تعیین شده برای هر فرد می تواند در دو قالب ثابت و متغیر تعیین گردد.

به عنوان مثال مبالغی که از حقوق کارکنان دولت و کارمندان بخش های خصوصی کسر می شود در طی یک سال ثابت است ولی مبلغ مالیات کارفرما و اشخاص حقوقی نسبت به درآمد سالیانه ای که دارند متغیر است.

بنابراین شما می توانید با مراجعه به  درگاه ملی خدمات الکترونیک نسبت به استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی و شناسه ملی مراجعه نمایید.

چگونه بدهی مالیاتی را پرداخت کنیم؟

مالیات مهمترین شاخص های اقتصادی هر کشوری است که پرداخت به موقع آن توسط مودیان موجب رشد و پیشرفت کشور در حوزه های مختلف رفاهی و خدماتی می گردد.  به همین دلیل همه کشورها قوانین جامع و کاملی راستای اخذ مالیات از اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکت ها تدوین کرده اند.

چگونه بدهی مالیاتی را پرداخت کنیم

در قوانین مالیاتی جمهوری اسلامی ایران نیز اشخاص مشمول پرداخت مالیات باید طبق ضوابط و  قوانین خاصی نسبت به پرداخت امور مالیات خود اقدام نمایند.  طبق قوانین سازمان برنامه و بودجه کشور مودیان مالیاتی در پایان سال مالیاتی مکلف به تقدیم اظهارنامه های مالیاتی به مراکز ذی الصلاح هستند.

بنابراین فرد بعد از  استعلام بدهی مالیاتی از سامانه مالیاتی به آدرس الکترونیکی Tax.gov.ir  می توانند با درج کد ملی خود نسبت به  پرداخت الکترونیک مالیات فراهم نمایند و یا پس از ثبت اظهارنامه مالیاتی الکترونیک به صورت غیر حضوری یا تقدیم دفاتر مالیاتی به صورت حضوری به سازمان امور مالیاتی نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند.

اگر بدهی مالیاتی را پرداخت نکنم چه می شود؟

مالیات جزو امور مالی و اقتصادی است که همه مردم در سال ملزم به پرداخت آن هستند و در صورت بی توجهی به آن باید متحمل جرائم سنگین شوند. سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور برای انجام بسیاری از امور عمرانی و مدیریتی به مالیات وابستگی بسیاری دارد. بنابراین عدم پرداخت آن توسط مجموعه های مختلف باعث کند شدن مسیر رشد و تحولات عمرانی و رفاهی کشور می گردد.

لذا سازمان ثبت اسناد و امور مالیاتی برای افرادی که از پرداخت به موقع مالیات خود سرباز می زنند و از ارائه دفاتر و اظهارنامه های مالیاتی امتناع می کنند جرائم سنگینی در نظر گرفته است. به طور مثال اگر شما برای یک سال از پرداخت مالیات خود کوتاهی نمایید باید 25 درصد از کل مالیات همان سال را به عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید.

چنانچه این عدم پرداخت چند سال به طول انجام جرایم شما به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. و بعد از پنج سال عدم پرداخت پیاپی مالیات از سوی سازمان مربوطه اخطاریه دریافت خواهید کرد. در این صورت باید با مراجعه به سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور نسبت به رسیدگی به امور مالیاتی خود اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است ممنوع الخروج شده و یا جلوی تراکنش های بانکی شما گرفته شود.

مشاهده سوابق مالیاتی کارتخوان با کد ملی

طبق قوانین اصلاحات امور مالیاتی جدید کشور همه نهاد های شخصی و حقوقی باید تراکنش های درآمدی خود را از طریق کارتخوان انجام دهند. پزشکان دارای مطب، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی زنانه، مغازه ها و… موظف به دریافت کارتخوان از بانک های رسمی کشور هستند.

مشاهده سوابق مالیاتی کارتخوان با کد ملی

این نهاد ها در هنگام ارائه اظهارنامه های مالیاتی خود باید گزارشی کامل از تراکنش سالیانه کارتخوان خود را به مجموعه ذی الصلاح تقدیم نمایند. در صورت بی توجهی به این موضوع یا به عبارت دیگر انجام مصادیق فرار مالیاتی سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور موظف به جریمه این نهادهای حقیقی و حقوقی می باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است به سوابق به صورت گزارش فصلی در دسترس است که برای مشاهده آنها باید به سامانه معاملات فصلی مراجعه کنید.

کدام قوانین مالیاتی متوجه اشخاص حقیقی می شود؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که پرداخت مالیات در همه کشور های دنیا تنها متوجه سازمان ها، نهاد ها و شرکت های خصوصی می شود. ولی باید بگوییم که برخلاف این تفکر علاوه بر سازمان ها دولتی حتی افراد حقیقی دارای درآمد نیز باید سالیانه و به طور منظم نسبت به ارائه اظهارنامه های مالیاتی خود اقدام نمایند. از جمله قوانین مالیاتی که متوجه افراد حقیقی می شود عبارتند از :

مالیات بر درآمد

این دست از امور مالیاتی مختص درآمدهای خاصی تعلق می گیرد که افراد در طی یکسال نسبت به کسب آن مبادرت نموده اند. سود حاصل از فروش یک کالا، حقوق کارمندان و… در این دست از امور مالیاتی قرار می گیرند که عموما برای کارمندان و کارکنان مجموعه های مختلف به صورت اتوماتیک هر ماه از درآمدشان کسر می گردد.

مالیاتی ملک

چنانچه فرد دارای املاک و مستغلات است باید طبق قوانین جدید مالیاتی نسبت به پرداخت عوارض مالیاتی اقدام نماید. در همین راستا فرد باید وارد سایت سازمان بودجه و برنامه ریزی شده و بعد از احراز هویت نسبت به انجام و استعلام امور مالیاتی خود با کد ملی اقدام نماید.

مالیاتی مغازه

اصناف و صاحبان مغازه های مختلف همچون اغذیه فروشی ها، سوپر مارکت ها و… ملزم به پرداخت سالیانه مالیات هستند. امور مالیاتی مربوط به این بخش بر اساس قوانین درآمد و مالیات متغیر محاسبه می شود که در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات متحمل جرائم سنگین، پلمپ مغازه و… خواهد شد.

مالیات سکه با کد ملی

با جهش قیمت فضایی سکه از سال 95 دولت تصمیم گرفت تا برای کنترل تورم و حباب سکه از سوی بانک مرکزی تعداد معینی سکه را در بازار عرضه نماید. این سکه ها نسبت به بازار آزاد قیمت پایین تری داشتند، بنابراین افرادی که از سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزی انواع سکه را خریده باشند، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

 مالیات سکه از نوع مالیات درآمد بوده و نرخ مشخصی دارد که نیاز به تقدیم اظهارنامه های مالیاتی و محاسبات پیچیده خاص ندارد.

مالیات خودرو

چند سالی است که زمزمه اخذ مالیات از صاحبان خودرو های وارداتی و لوکس توسط نهاد های مختلف قانون گذار به گوش می رسد. طبق قوانین مالیاتی جدید اشخاص دارای خودرو های لوکس و گران قیمت باید هر ساله حدود ۱ درصد ارزش روز خودرو داخلی و برای خودروهای خارجی حدود ۲ درصد ارزش روز آن مالیات پرداختی خود در نظر بگیرند.

چه زمانی تبعات بدهی مالیاتی متوجه اشخاص حقوقی می شود؟

اگر فرد حقیقی نسبت به پرداخت امور مالیاتی خود بی توجهی نماید علاوه بر اینکه به عنوان بدهکار مالیاتی شناخته می شود از بسیاری از خدمات شهروندی محروم می گردد. فرد بدهکار به صورت عادی نمی تواند از تسهیلاتی چون وام های بانکی و یا برخی از خدمات شهروندی استفاده نماید.

چه زمانی تبعات بدهی مالیاتی متوجه اشخاص حقوقی می شود؟

چنانچه بدهی فرد از 100 میلیون تجاوز نمود عواقبی همچون مصادره اموال ، حکم ممنوع الخروجی از کشور یا پلمپ شرکت یا مغازه توسط نهاد های اجرایی وابسته به قوه قضائیه اجرا خواهد شد. اگر این بدهی مالیاتی فرد برای سالیان متمادی طول بکشد، وی از معافیت های مالیاتی و بخشنامه های بخشودگی نیز نمی تواند استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است مقاله “فرار مالیاتی چیست؟” را مطالعه نمایید.

من نمی توانم خودم امور مالیاتی را انجام دهم

اگر اصلا نمی دانید که چگونه باید نسبت به مشاهده سوابق و بدهی مالیاتی با کد ملی اقدام کنید یا نسبت به تنظیم اظهارنامه های مالیاتی اشرافیتی ندارید. بهتر است در این صورت از اشخاص و سازمان های مربوطه و متخصص در این امر کمک بخواهید.

این سازمانها با توجه به نوع فعالیتی که دارید می توانند اظهار ها نامه های مالیاتی شما را مبتنی بر قوانین جدید امور مالیاتی تنظیم نموده و قبل از سر رسید تاریخ تعیین شده توسط سازمان ها مربوطه امور مالیات شما را به طور کامل و دقیق انجام دهند. با کمک این اشخاص حقیقی و حقوقی که عمدتا دارای تحصیلات مربوط در زمینه حسابداری هستند به شما کمک می کنند تا امور مالیاتی خود را از طریق چند روش ذکر شده انجام دهید.

  • پرداخت مالیات به صورت آنلاین از سامانه مورد نظر
  • پرداخت قبوض مالیاتی از طریق خودپرداز
  • پرداخت معوقات و امور مالیاتی با مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها
  • پرداخت بدهی مالیاتی با مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی کشور
  • پرداخت قبض مالیات از طریق بارکد و به صورت آنلاین

خلاصه مطلب

امروزه سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور با راه اندازی سامانه جامع “سامانه مالیاتی ایران” فرایند استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی را آسانتر نموده است. مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی جزو مواردی است که افراد می توانند در هر محدوده زمانی این فرایند را انجام دهند. احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۲جزو مطالبی است که مطالعه آن می تواند در تنظیم اظهارنامه مالیاتی کمک بسیار زیادی به شما نماید.

ولی باید بدانید که پرداخت به موقع مالیات باعث می شود تا افراد شخصی و حقوقی از پرداخت جریمه های سنگین اداره مالیات در امان باشند. از سوی دیگر بی توجهی به این امر باعث می شود تا افراد از امتیازات شهروندی چون دریافت تسهیلات بانکی، ممنوع الخروجی و… محروم گردد.

مقالات مرتبط
3 نظر
عزیز

سلام و ادب
از اینکه می بینم کشور داره به سمتی می ره که کمکم فرار های مالیاتی داره کم میشه بسیار خوشحالم مالیات هر کشور ستون اصلی اقتصاد وساخت وساز زیر بنایی کشور است به نظر بنده باید نصبت به وصول مطالبات مالیاتی دولت از این که هس بیشتر عزمش را جذب کند چون اگر مردم بدانند که با پرداخت به موقع مالیات چقدر کشور پیشرفت می کند حتما کوتاهی نخواهند کرد باید رو بحث فرهنگ سازی بسیار کار بشه .
با سپاس

مدیر محتوا

با سلام، ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

زهرا

دیدن مالیات

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *