انواع روش های حسابداری

روش های حسابداری به قوانینی اشاره دارد که یک شرکت در گزارش درآمدها و هزینه ها از آن پیروی می کند. دو روش اصلی حسابداری عبارتند از حسابداری تعهدی (که معمولاً توسط شرکت ها استفاده می شود) و حسابداری نقدی (عموماً توسط افراد استفاده می شود). حسابداری نقدی درآمدها و هزینه‌های دریافتی و پرداختی را از طریق جریان‌های نقدی ورودی و خروجی گزارش می‌کند. حسابداری تعهدی آن‌ها را همانطور که از طریق خرید و فروش نسیه و با استفاده از حساب‌های دریافتنی و پرداختنی به دست می‌آید، گزارش می‌کند. اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) نیاز به حسابداری تعهدی دارد.

نکات کلیدی

  • یک روش حسابداری شامل قوانین و رویه هایی است که شرکت در گزارش درآمدها و هزینه های خود از آن پیروی می کند.
  • دو روش اصلی حسابداری، حسابداری نقدی و حسابداری تعهدی است.
  • حسابداری نقدی درآمدها و هزینه ها را هنگام دریافت و پرداخت ثبت می کند.
  • حسابداری تعهدی درآمدها و هزینه ها را هنگام وقوع ثبت می کند. اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) نیاز به حسابداری تعهدی دارد.
  • هنگامی که یک شرکت یک روش حسابداری را انتخاب می کند، باید طبق قوانین تعیین شده توسط IRS به آن روش پایبند باشد و اگر بخواهد روش حسابداری خود را تغییر دهد نیاز به تایید دارد.

Accounting Method

اهمیت آشنایی با روش های حسابداری

همه مشاغل باید از سوابق حسابداری نگهداری کنند و شرکت های دولتی موظف به انجام این کار هستند. حسابداری به یک کسب و کار اجازه می دهد تا بر تمام جنبه های مالی خود نظارت داشته باشند. بدون حسابداری دقیق، یک تجارت نمیداند از نظر مالی در چه جایگاهی قرار دارد تا توانایی برنامه ریزی برای آینده سازمان خود را داشته باشد.

امروزه با توجه به اینکه ارتباطات اقتصادی شکل تازه ای به خود گرفته اند، شرکت ها و موسسات مختلف نیز باید بتوانند از روش های نوین استفاده کنند. بروز شدن ارتباطات اقتصادی، باعث شده تا فعالیت های حسابداری پیچیده تر شده و نقش حسابداری در شرکت ها پررنگ تر شوند. تمامی این عوامل باعث شده تا آشنایی با روش های حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

انواع روش های حسابداری

روش های حسابداری یکسان نیستند و برخی از شاخه های آن بر بخش های مختلفی تمرکز دارند. در حالت کلی، روش های حسابداری عبارتند از:

  • حسابداری مالی
  • حسابداری عمومی
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری صنعتی (حسابداری بهای تمام‌شده یا حسابداری هزینه‌ها)
  • حسابرسی
  • حسابداری مدیریت
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابداری کالای امانی
  • حسابداری قضایی
  • حسابداری اجتماعی

مطالب مرتبط: انواع حسابداری

حسابداری بهای تمام شده

حسابداری بهای تمام شده شامل تمامی هزینه های جانبی می باشد که برای تولید یک محصول در نظر گرفته می شود. هزینه هایی مانند تولید محصول، هزینه کارگر و هزینه های سربار جزء حسابداری بهای تمام شده می باشد. استفاده از نرم افزارهای بهای تمام شده به شما کمک می کند تا برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کارتان داشته باشید. استفاده از حسابداری بهای تمام شده کمک بسیار زیادی به پیدا کردن مغایرت ها و شناسایی علت این مغایرت ها می کند.

روش های جدید حسابداری

حسابداری نقدی

یکی از روش های حسابداری، حسابداری نقدی است که یک روش حسابداری نسبتاً ساده است و معمولاً توسط مشاغل کوچک استفاده می شود. در حسابداری نقدی، معاملات تنها زمانی ثبت می شود که وجه نقد خرج یا دریافت شود. در حسابداری نقدی، فروش در هنگام دریافت وجه ثبت می شود و هزینه تنها در صورت پرداخت صورت حساب ثبت می شود. روش حسابداری نقدی روشی است که اکثر افراد در مدیریت امور مالی شخصی خود از آن استفاده می کنند و برای مشاغل مناسب است.

حسابداری تعهدی

حسابداری تعهدی بر اساس اصل تطبیق است که برای مطابقت با زمان شناسایی درآمد و هزینه در نظر گرفته شده است. با تطبیق درآمدها با هزینه ها، روش تعهدی تصویر دقیق تری از وضعیت مالی واقعی یک شرکت ارائه می دهد.

بر اساس روش تعهدی، تراکنش‌ها در زمان وقوع ثبت می‌شوند نه در انتظار پرداخت. این بدان معنی است که یک سفارش خرید به عنوان درآمد ثبت می شود، حتی اگر وجوه بلافاصله دریافت نشود. همین امر در مورد هزینه ها نیز صدق می کند، زیرا آنها ثبت میشوند حتی اگر پرداختی انجام نشده باشد.

مطالعه بیشتر: معادله حسابداری چیست؟

تفاوت حسابداری نقدی با حسابداری تعهدی چیست؟

حسابداری نقدی بر پایه دریافت و پرداخت وجه نقد استوار است در حالی که در حسابداری تعهدی، درآمد ها زمانی شناسایی و منعکس می شوند که دریافت شوند. در حسابداری نقدی، هر گونه تغییر در وضعیت مالی موسسه با مبادله وجه نقد امکان پذیر است و درآمد ها زمانی که دریافت شوند ثبت خواهند شد.

بهترین روش های حسابداری

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی همانطور که از نام آن پیداست، شامل خدماتی می باشد که به مشتریان ارائه داده می شود. بنگاه ها، شرکت های حسابداری و موسسات خدمات مالی از حسابداری عمومی برای کسب و کارهای خود استفاده می کنند. در شرکت ها افرادی که در بخش مالی فعالیت می کنند، صورت های مالی را بررسی کرده و اطلاعات لازم را در اختیار افراد قرار می دهند. افراد متخصص می تواند از نرم افزارهای حسابداری صنعتی برای بهبود عملکرد شرکت و افزایش سرعت کارهای خود استفاده کنند.

حسابداری دولتی

یکی دیگر از انواع روش های حسابداری ها، حسابداری دولتی است که گزارش دهی در آن بر اساس استانداردهای دولتی انجام می گیرد. در این نوع حسابداری، همه نهادهای دولتی طوری تراکنش ها را ثبت می کنند که برای دولت و عموم مردم شفاف باشد. حسابداری دولتی بیشتر بر روی درآمد و هزینه های دولت تمرکز دارد که نهادهای دولتی به دسته های زیر طبقه بندی می شود:

  • حساب های مستقل عمومی
  • حساب مستقل پروژه‌های عمرانی
  • حساب مستقل درآمدهای اختصاصی
  • حساب مستقل وجوه دریافتی بابت خدمات خاص

حسابداری مدیریت

هدف اصلی حسابداری مدیریتی این است که میزان ضرر را به حداقل و سود را به حداکثر رساند. در حسابداری مدیریتی اطلاعات و داده ها ارزیابی و تفسیر می شوند و در اختیار مدیران قرار خواهند گرفت. از جمله تکنیک هایی که در این نوع حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

  • تحلیل حاشیه
  • تحلیل محدودیت
  • بودجه بندی سرمایه
  • پیش بینی و تحلیل روند

روش های حسابداری

حسابداری قضایی

در این نوع از روش های حسابداری، افراد متخصص به دنبال این هستند که با جمع آوری شواهد و مدارک، اطلاعات کافی را در اختیار مراجع قضایی قرار دهند. این نوع از حسابداری در پرونده های کلاهبرداری و اختلاس مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که جزئیات جرائم مالی را به صورت کامل نشان می دهد.

نمونه ای از یک روش حسابداری

ارزش حسابداری تعهدی برای مشاغل بزرگ و پیچیده آشکارتر می شود. به عنوان مثال، یک شرکت ساختمانی ممکن است یک پروژه بلند مدت را انجام دهد و ممکن است تا زمانی که پروژه کامل نشده است، پرداخت نقدی کامل دریافت نکند.

طبق قوانین حسابداری نقدی، شرکت متحمل هزینه های زیادی می شود اما تا زمانی که وجه نقد از مشتری دریافت نشود، درآمد را شناسایی نمی کند. بنابراین، دفتر حسابداری شرکت تا زمانی که واقعاً درآمد حاصل نشود ضعیف به نظر می رسد. اگر این شرکت برای مثال به دنبال تأمین مالی بدهی از یک بانک بود، روش حسابداری نقدی آن را یک شرط بندی ضعیف نشان می دهد زیرا متحمل هزینه است اما بدون درآمد.

جمع بندی

حسابداری یکی از بخش های مهم در شرکت ها است که به مدیران کمک می کند تا به کمک بررسی تراکنش های مالی برای آینده سازمان خود برنامه ریزی بهتری داشته باشند. در این بین شرکت های بزرگی وجود دارند که با طراحی و ارائه نرم افزارهای حسابداری، به سایر سازمان ها کمک می کنند تا در زمان انجام کارهای خود صرفه جویی کنند. شماران سیستم از جمله این شرکت ها است که با ارائه نرم افزارهایی جهت اتوماسیون سازی، به بهتر شدن عملکرد کارکنان و بخش های مختلف شرکت ها کمک می کند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *