لیسانس حسابداری چند سال طول می کشد؟

حسابداری به معنای ثبت و ذخیره اطلاعات مالی، ارائه تجزیه و تحلیل نتایج به صورت گزارش هایی به مدیران سازمان به جهت تصمیم گیری مناسب و دقیق است؛ در واقع حسابداری را میتوان راهی برای کنترل سلامت مالی، ارزیابی دارایی های مالی، بدهی ها و همینطور جریان نقدی در کسب و کارها تعریف کرد. رشته حسابداری برای افرادی قابل انتخاب است که در مدرسه در رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و انسانی تحصیل کرده اند، اما این افراد باید در زمان دانشگاه دروس پایه را پاس کنند. رشته حسابداری مربوط به سیستم ثبت تراکنش های مالی به دو صورت اعداد و متن در قالب صورت های مالی است. صاحبان مشاغل، وام دهندگان، کارمندان، مدیران، مشتریان و ذینفعان از صورت های مالی برای کمک به تصمیم گیری های تجاری، وام دهی و سرمایه گذاری استفاده می کنند.

چگونه وارد رشته حسابداری شویم؟

رشته حسابداری جزو رشته هایی است که هم در مدرسه و هم در دانشگاه قابل انتخاب است. در حالت کلی، برای ورود به رشته حسابداری سه راه وجود دارد:

  • ثبت نام در مدرسه های کار و دانش یا فنی حرفه ای
  • دانشگاه های علمی کاربردی
  • ثبت نام در دوره های حسابداری

درآمد رشته حسابداری

اگر راه اول انتخاب شما باشد، باید در زمان انتخاب رشته، در مدارس کار و دانش یا فنی حرفه ای ثبت نام کنید و با گذراندن دورۀ اولیه حسابداری وارد دانشگاه شوید. از طرفی با توجه به شناور بودن رشته حسابداری، اگر در دوران مدرسه در رشته دیگری تحصیل کرده باشید، می توانید رشته حسابداری را برای دانشگاه انتخاب کنید.

راه حل سوم برای افرادی است که رشتۀ دیگری را در دوران دانشگاه گذرانده اند اما علاقه مند به یادگیری رشته حسابداری می باشند؛ به همین دلیل با شرکت در دوره های مختلف حسابداری، می توانند وارد بازار کار این شغل شوند.

معدل لازم برای پذیرش در رشته حسابداری

حداقل معدل برای پذیرش در رشتۀ حسابداری فنی حرفه ای 14 است که برای ورود به دانشگاه، نیازمند شرکت در آزمون های سراسری یا همان کنکور می باشید. مسلما هر چه معدل شما بالاتر باشد، شانس قبولی شما در این رشته بیشتر است، اما با توجه به دانشگاه مورد نظر، تاثیر معدل می تواند متفاوت باشد؛ برای مثال، معدل مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های آزاد کمتر از دانشگاه های سراسری می باشد. در حالت کلی، معدل لازم برای ورود به رشته حسابداری چه در دانشگاه های آزاد و چه در دانشگاه های سراسری، 14 می باشد.

شماران سیستم با طراحی نرم افزار تولید و کنترل تولید، به بهبود فرایندها در جهت تولید یک محصول کمک می کند تا با توجه به نیازهای مشتریان اقدام به طراحی و تولید محصولا کنید.

دریافت لیسانس حسابداری چند سال طول می کشد؟

با توجه به اینکه اکثر شغل ها به یک حسابدار برای سروسامان دادن حساب های مالی احتیاج دارند، بنابراین حسابداری یکی از شغل های پرتقاضا می باشد. رشته حسابداری یکی از رشته های دانشگاه است که در دانشگاه های مختلف ایران و جهان ارائه میشود. به طور معمول دوره کارشناسی حسابداری به چهار سال زمان نیاز دارد که در دانشگاه علاوه بر دروس تخصصی حسابداری، باید دروس عمومی را نیز پشت سر بگذارید. یکی از مزایای گذراندن رشته حسابداری در دانشگاه این است که با دریافت مدرک معتبر، شانس بیشتری در پیدا کردن کار خواهید داشت.

شغل های رشته حسابداری

لیسانس رشته حسابداری چند واحد است؟

حسابداری یک رشته بسیار محبوب است که متقاضیان بالایی دارد و همانطور که اشاره کردیم، برای ورود به این رشته سه راه وجود دارد. اگر می خواهید رشته حسابداری را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب کنید، باید در کنار درس های تخصصی، واحدهای عمومی را نیز اخذ کنید. تعداد کل واحد های لیسانس حسابداری 135 واحد میباشد که از این 135 واحد، 58 واحد برای دروس تخصصی، 20 واحد برای دروس عمومی، 44 واحد برای دروس پایه و 13 واحد برای دروس اختصاصی گرایش ها می باشد. برای قبولی در رشته حسابداری باید این واحد ها را پاس کرده تا وارد بازار کار حسابداری شوید.

فوق دیپلم رشته حسابداری چند واحد است؟

برای فوق دیپلم حسابداری، با مجموع دروس عمومی و تخصصی، باید 74 واحد را بگذرانید. لازم به ذکر است که واحدهای کاربینی و کارآموزی نیز در همین 74 واحد می باشند؛ کاربینی 2 واحد و کارآموزی 3 واحد.

بیشتر بخوانید: حسابداری تعهدی چیست؟

انواع گرایش های رشته حسابداری در دانشگاه

حسابداری یکی از ستون فقرات دنیای مدرن و ستون فقرات تجارت است. پشت هر شرکت موفقی یک حسابدار ماهر وجود دارد که می داند چگونه از دانش مالی، ریاضیات، آمار و اقتصاد برای رشد یک تجارت استفاده کند. حسابداری یک موضوع بسیار تخصصی است، اما چیزی فراتر از اعداد است. این رشته به طور خاص به جریان روزانه پول در داخل و خارج از یک تجارت می پردازد، تعادل را زیر نظر دارد و از هرگونه چالش آینده اجتناب می کند. به عنوان یکی از قدیمی ترین و ایمن ترین حرفه ها، که اغلب از آن به عنوان “شغل برای زندگی” یاد می شود، مدرک حسابداری پس از فارغ التحصیلی به شما طیف گسترده ای از گزینه های شغلی را ارائه می دهد.

رشته حسابداری چیست

انواع گرایش های رشته حسابداری که می توانید در دانشگاه انتخاب کنید شامل:

  • حسابداری مالی: وظیفه اصلی کسانی که در این زمینه تخصص دارند، ارائه گزارش به افرادی است که به این اطلاعات برای برطرف کردن نیازهای سازمان نیاز دارند. به کمک این گزارش ها، سازمان های می توانند در جهت پیشرفت شرکت تصمیم گیری بهتری داشته باشند.
  • حسابداری مدیریت: قیمت فروش محصولات، میزان و هزینه تولید و … از جمله کارهایی است که توسط حسابداری مدیریت انجام می گیرد. درست است که با نرم افزارهای بهای تمام شده می توان بسیاری از کارهای مربوط به خدمات یا تولیدات را انجام داد، اما وجود حسابدارن برای نظارت بهتر ضروری است.
  • حسابداری صنعتی: انقلاب صنعت و گسترش صنعت های مختلف، باعث بروز این گرایش شد. حسابداری صنعتی به شما کمک می کند تا از قیمت نهایی و تمام شده هر محصول اطلاعات کافی داشته باشید.
  • حسابداری دولتی: دولت برای بررسی و مدیریت هزینه ها، به افرادی نیاز دارند تا بتوانند آنها را راهنمایی کنند. هدف حسابداری دولتی، رشد افرادی برای بررسی و مدیریت بودجه دولتی است.
  • حسابداری مالیاتی: در این گرایش فرد به صورت تخصصی بر روی مالیات، حسابرسی و حسابداری تمرکز دارد. برای ورود به این گرایش به معدل بالاتری نیاز دارید.
  • حسابداری بانکی: این گرایش به بررسی روش های متداول در سیستم بانکی می پردازد و اصولی که در این روش استفاده می شود، با اصول حسابداری در تشابه است.

انواع حسابداری چیست و چند نوع حسابداری داریم؟

تعریف دقیق حسابداری و حسابرسی

حسابداری یک انتخاب شغلی رایج برای افرادی است که دارای ذهنیت تحلیلی و تمایل به کار با یک کسب و کار یا داده های مالی شخصی هستند. یک حسابدار در درجه اول تجزیه و تحلیل عمیق و گزارش دقیق در مورد سوابق مالی را ارائه می دهد که اغلب به عنوان یک نقش پشتیبانی برای مدیر ارشد مالی (CFO) یا بخش مالی یک شرکت معرفی می شود. حسابداران همچنین مستقیماً با افراد کار می کنند تا سوابق مالی را برای تشکیل پرونده مالیاتی برای افراد یا مشاغل بررسی کنند. فردی که به عنوان حسابدار آموزش دیده است، این فرصت را دارد که در یک شرکت کوچک، متوسط ​​یا بزرگ در بخش دولتی یا خصوصی، به عنوان یک فرد مستقل در شرکت خود، به عنوان مشاور یا پیمانکار شرکت ها کار کند. حسابداری یک فعالیت خدماتی است که وظیفه آنها آماده کردن اطلاعاتی است که دارای ماهیت مالی هستند که این اطلاعات می تواند در تصمیم گیری های اقتصادی سودمند باشد.

بیشتر بخوانید: تعریف اصول حسابداری چیست؟

حسابرسان پشت سر حسابداران وارد می شوند و کار آنها را تایید می کنند. آنها صورت های مالی تهیه شده توسط حسابداران را بررسی کرده و مطمئن می شوند که وضعیت مالی شرکت را به طور دقیق نشان می دهند. حسابرسان تایید می کنند که این صورت های مالی، به ویژه صورت های مالی شرکت های دولتی که باید سالانه منتشر شوند، مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) جمع آوری شده اند.
مانند حسابداران، حسابرس می تواند به صورت داخلی برای یک شرکت خاص یا برای شخص ثالث، مانند یک شرکت حسابداری عمومی، برای حسابرسی مشاغل مختلف کار کند.

آینده شغلی رشته حسابداری

صنعت حسابداری با ظهور تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و بسیاری از شرکت های از سیستم های جدید مانند نرم افزار حسابداری صنعتی برای خودکار کردن کارهای سازمان استفاده می کنند. اگرچه هوش مصنوعی در چند سال گذشته جهش های قابل توجهی داشته است، اما این پیشرفت ها به رشد مشاغل حسابداری آسیبی وارد نکرده است. آینده به افراد متخصص در رشته حسابداری نیاز دارد که آماده تکامل و تغییر در کنار صنعت هستند. در حالی که بسیاری تمایل دارند هوش مصنوعی و حسابداران را در مقابل یکدیگر قرار دهند، آینده نه هوش مصنوعی است و نه حسابداری انسانی، بلکه هر دو این ها است. مانند سایر فناوری های اتوماسیون اداری، هوش مصنوعی تمرکز حسابداران را در برخی از زمینه ها تغییر خواهد داد تا منجر به بهبود عملکرد کارکنان و در نهایت پیشرفت سازمان ها شود.

معرفی شغل حسابداری

رشته حسابداری مناسب چه کسانی است؟

از آنجایی که حسابداران می توانند مسئول رفاه مالی یک سازمان باشند، حسابداران باید بتوانند به جزئیات توجه زیادی داشته باشند و حجم زیادی از داده ها را در یک زمان مدیریت کنند. یک خطای اشتباه یا ثبت اشتباه می تواند منجر به مشکلات بزرگی برای یک شرکت یا سازمان شود.
برای اینکه متوجه شوید آیا شغل حسابداری مناسب شما است یا خیر، در اینجا چندین سوال کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • آیا من بدون اینکه کسی از من بخواهد به جزئیات توجه می کنم؟
  • آیا من با اعداد خوب هستم؟ آیا کار با مجموعه های بزرگ از داده ها مرا هیجان زده می کند یا می ترساند؟
  • آیا کار با مواردی مانند ترازنامه، فرم های سودآوری و پرونده های مالیاتی را دوست دارم؟
  • آیا می توانم الگوها را در حجم زیادی از داده ها ببینم و تجزیه و تحلیل کنم و آن اطلاعات را به افرادی منتقل کنم که ممکن است به اندازه من با داده ها آشنا نباشند؟

جمع بندی

در این مقاله با صفر تا صد رشته حسابداری آشنا شدیم و سعی کردیم تمامی جوانب را برای افرادی که علاقه مند به این رشته می باشند مورد بررسی قرار دهیم. رشته حسابداری در دسته رشته های پرطرفداری قرار دارد که روز به روز پیشرفت خواهد کرد و همیشه صنعت های مختلف به افراد متخصص در این رشته نیاز خواهند داشت. با وجود نرم افزارهای اتوماسیون اداری، برای تجزیه و تحلیل نیازهای سازمان و تصمیم گیری در جهت بهبود عملکرد، به افراد با تجربه در این زمینه نیاز داریم.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *