انواع فرایند کسب و کار

مجموعه ای از فرایند ها چیزی است که کسب و کار را میسازد. انواع فرایند کسب و کار در کنار هم قرار میگیرند، تا یک مدل کسب و کار، کارآمد را شکل بدهند. برای پیشرفت یک بیزینس، بهینه سازی فرایند ها و عملکرد های سازمان بسیار مهم است. وظیفه اصلی انواع فرایند کسب و کار، افزودن ارزش به فعالیت می باشد. اساسا 3 دسته وجود دارد که انواع فرایند های تجاری تحت تاثیر آن قرار میگیرند.

انواع فرایند های اولیه کسب و کار

فرایند های اولیه کسب و کار، برای تجارت بسیار مهم هستند. برخورد با ارزش های اساسی و کار در کنار چشم انداز و ماموریت کسب و کار جزو فرایند های اولیه قرار میگیرند و همانطور که از نام آنها مشخص می باشد، این نوع از فرایند ها بسیار اساسی هستند و ارتباط مستقیمی با ارائه خدمات و محصولات به مشتریان دارند.

انواع فرایند های اولیه کسب و کار

می توان گفت فرایند های اولیه، بخش جدا ناپذیر از سازمان هستند؛ به همین دلیل هم بسیار مورد توجه قرار می باشند. هدف نهایی فرایند های اولیه، بهینه سازی سازمان، به گونه ای است که در هر مرحله از کسب و کار و همچنین به محصول نهایی که ارزش داخلی برای مشتری دارد، ارزش افزوده ایجاد کند.

در اینجا باید بدانید که انواع فرایند تجاری وجود دارد که زیر مجموعه فرایند اولیه قرار میگیرد. این موارد به شرح زیر هستند:

  1. فروش

فروش یک نوع فرایند کسب و کار مستقل می باشد. فروش بخش مهمی از فرایند اولیه است، زیرا تولید کننده نهایی درآمد، مقدار فروش است و بدون درآمد، هیچ کسب و کاری نمی تواند زنده بماند. اکثر استارت آپ ها دارای تیم فروش قوی هستند تا بتوانند درآمد و سود بیشتری را برای اداره سازمان کسب کنند.

انواع فرایند های کسب و کار

حتی شرکت های بزرگ، به منظور ایجاد سود بیشتر و دریافت سهم بیشتری از بازار، بر فرایند فروش تمرکز می کنند. به صورت خلاصه باید در نظر داشته باشید که بدون تیم فروش، هیچ سازمانی دوام نمی آورد، به همین دلیل، پولی که برای بخش فروش خرج می شود به عنوان دومین هزینه سازمان در نظر گرفته شده.

2. خدمات مشتری

از آنجا که فروش یک نوع اساسی و اولیه از فرایند های تجاری می باشد، مورد بعدی باید خدمات مشتری باشد. هنگامی که سفارشات فروش تولید می شوند، ضروری است یک تیم پشتیبان برای محصولات در نظر گرفته شود تا سفارشات را پردازش کند و آنها را در اختیار مشتری قرار دهد. خدمات مشتری، همچنین به مواردی کمک میکند که مشتریان به اطلاعاتی در مورد محصول یا خدماتی برای کمک به نکات فنی محصول نیاز داشته باشند. خدمات مشتریان با کیفیت، می تواند مشتری را حفظ کند و همچنین ممکن است مشتریان از دست رفته را به سمت شما بازگرداند. نرم افزار CRM

3. بخش مالی

هنگامی که یک تجارت شروع به کار کرد و پول در مجموعه به گردش درآمد، مدیریت امور مالی بسیار ضروری است. باید یک دپارتمان اختصاصی وجود داشته باشد تا اطلاعات ورودی و خروجی را به درستی مدیریت کند که هزینه ها کاهش پیدا کند و همه کارکنان به موقع حقوق دریافت کنند.

فرایند های تجارت

همچنین بخش مالی به مدیریت هزینه ها و سرمایه گذاری ها نیز می پردازد، ضروری است که هزینه ها تحت کنترل باشد و تمام فرایند های لازم انجام شود تا پس انداز و سود سرمایه گذاری به درستی مدیریت شوند. بخش مالی همچنین فعالیت های روزمره مانند پرداخت حقوق، تاییدیه هزینه ها و رسیدگی به تمام هزینه های متفرقه سر و کار دارد. برای دقیق تر انجام شدن فرایند ها امروزه نرم افزار های حسابداری مختلفی به وجود آمده است که می توانید از آنها استفاده کنید. برخی از مهمترین نرم افزار های حسابداری برای فرایند های کسب و کار :

4. فرایند های عملیاتی

مدیریت زنجیره تامین، عملیات بر روی مهارت اولیه بخش اساسی کسب و کار است، به همین دلیل تحت فرایند های اولیه طبقه بندی می شود. پس از شروع فروش، مدیریت موجودی باید به روش مناسبی انجام شود، تا بتوان محصولات یا خدمات را به مشتریان عرضه کرد. مدیریت زنجیره تامین نیز برای مدیریت درست تحویل، دریافت و انبار ضروری می باشد و بدون آنها تجارت نمی تواند دوام بیاورد.

5. انواع فرایند کسب و کار: تولید

تولید یا ساخت محصول برای هر کسب و کاری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بسیار مهم است که سازمان محصول یا خدماتی را برای فروش داشته باشد و این جایی است که انواع فرایند کسب  و کار تولید و ساخت به چشم می آید. پس از طراحی، ساخت و تایید محصول، تولید اولیه و نحوه شروع تولید مورد تایید قرار میگیرد. همچنین شامل جذب نیرو هایی می شود که از زمان تولید محصول تا بسته بندی و ارسال آن در مرکز تولید، درگیر هستند.

این فرایند برای شرکت هایی که یه محصول برای فروش دارند مناسب است و ممکن است برخی از شرکت ها به صورت نامشهود فروش را انجام بدهند که باید فرایند خاصی برای این کار در نظر گرفته شود. محصول ممکن است توسط فردی دیگری تولید شود و در مجموعه شما به فروش برسد یا از شرکت دیگری خریداری شود و به مشتری ارائه شود! به هر حال باید یک چیزی برای فروش وجود داشته باشد.

پشتیبانی از انواع فرایند کسب و کار

پروسه های پشتیبانی، انواعی از فرایند های کسب و کار هستند که در تحویل محصول نهایی به مشتری دخیل نمی باشند، اما محیط مناسبی برای انجام فعالیت های اولیه فراهم می کنند. این موارد به صورت مستقیم در ایجاد ارزش برای مشتری دخیل نیستند و اما فعالیت های پشتیبانی برای عملکرد درست مشاغل مهم به شمار می روند. این فرایند ها شامل موارد مدیریتی، فرایندهای حسابداری، منابع انسانی و … که به تسهیل کار مربوط می شوند، را در خود جای داده اند.

انواع فرایند های تجارت

در زیر چند نمونه از این موارد را آورده ایم:

6. فرایند حسابداری

بخش مالی یک نیاز اساسی هر سازمان می باشد، اما بخش حسابداری برای عملکرد روان و کارآمد بخش مالی، ضروری است. دپارتمان حسابداری، به جریان نقدی و صحت معاملات در سازمان می پردازد. به طور کلی این وظیفه تیم حسابداری است که از زمان کاهش سود و افزایش زیاد مطلع شود. همچنین بخش حسابداری تضمین می کند که تمام دارایی ها و بدهی ها به درستی در ترازنامه نگهداری شوند.

مطالعه کنید: مزایای مدیریت فرایند کسب و کار 

7. فرایند مدیریت

بسیار ضروری است که مدیریت عالی شرکت، بدون در نظر گرفتن اندازه مجموعه در شرکت حضور داشته باشد، مدیریت میانی زمانی وارد می شود که سازمان توسعه پیدا کند. بنابراین فرایند مدیریت میانی در انواع فرایند کسب و کار زیر نظر پشتیبانی ثانویه قرار میگیرد. مدیریت میانی وظیفه دارد تا خط تولید را بررسی کند و گزارش کاملی از تکمیل کار و دستیابی به هدف، به ارشد خود، ارائه دهد.

8. منابع انسانی

در حالی که داشتن یک بخش برای منابع انسانی می تواند مفید باشد، اما جز حیاتی سازمان به شمار نمی رود و در صورتی که منابع انسانی نباشد هم سازمان فعالیت های خود را ادامه خواهد داد. به همین دلیل نیز جزو انواع فرایند پشتیبانی کسب و کار قرار میگیرد. معمولا فرایند های استخدامی در شرکت، توسط روسا و مدیران انجام می شود، اما زمانی که حجم کار افزایش پیدا کند، وجود منابع انسانی در سازمان اهمیت پیدا خواهد کرد.

این دپارتمان، تضمین کار روان افراد در سازمان، کمک به حل و فصل اختلافات، افزایش ارتباطات بین بخش ها، تشویق ارزش های انسانی، کمک به جریان شغلی و وظیفه انتصاب افراد در سازمان را دارند.

انواع فرایند مدیریتی کسب و کار

این نوع از انواع فرایند کسب و کار مشابه فرایندهای پشتیبانی هستند، که ارزشی برای مصرف کننده نهایی ایجاد نمی کنند. فرایند های مدیریت، به جهت گیری، نظارت و تجزیه و تحلیل فعالیت های روزانه تجاری مربوط می شود.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *