تعریف حسابداری

تعریف حسابداری چیست؟

اگر بخواهیم به صورت کامل تعریف حسابداری را بیان کنیم، باید بگوییم: حسابداری فرایند ثبت معاملات مالی مربوط به یک تجارت است. فرایند حسابداری شامل خلاصه، تجزیه و تحلیل و گزارش معاملات انجام شده در سازمان ها می باشد. گزارش معاملات انجام گرفته، به سازمان های نظارتی، تنظیم کننده و نهاد های جمع آوری مالیات ارائه داده می شود. صورت های مالی مورد استفاده در حسابداری، خلاصه ای مختصر از تراکنش های مالی در یک دوره حسابداری است که عملیات، وضعیت مالی و جریان های نقدی شرکت را خلاصه می کند. در حالت کلی، حسابداری عبارت است از ثبت تراکنش های مالی همراه با ذخیره سازی، مرتب سازی، بازیابی، خلاصه سازی و ارائه نتایج در گزارش ها و تحلیل های مختلف می باشد. در این مقاله با مفهوم بهترین تعریف حسابداری، آشنا خواهیم شد.

بهترین تعریف حسابداری

نکات کلیدی

  • صرف نظر از اندازه کسب و کار، حسابداری یک عملکرد ضروری برای تصمیم گیری، برنامه ریزی هزینه و اندازه گیری عملکرد اقتصادی می باشد.
  • یک حسابدار می تواند نیاز های اساسی سازمان را شناسایی کند و راه حل هایی را برای برطرف شدن آنها پیشنهاد دهد.
  • دو نوع حسابداری وجود دارد، حسابداری بهای تمام شده و حسابداری مدیریتی؛ در نوع اول، حسابداری به صاحبان مشاغل کمک می کند تا تصمیم بگیرند که برای یک محصول چقدر باید هزینه در نظر بگیرند، اما حسابداری مدیریتی به تیم های مدیریتی در تصمیم گیری ها تجاری کمک می کند. برای انجام این کارها، شما می تواند از نرم افزارهای حسابداری صنعتی کمک بگیرید.

اهمیت رعایت اصول حسابداری در سازمان

یکی از وظایف کلیدی در هر کسب و کاری، حسابداری است؛ این بخش می تواند توسط یک نفر یا در شرکت های بزرگ توسط چندین نفر انجام شود. گزارش های تولید شده توسط جریان های مختلف حسابداری، در کمک به مدیران برای تصمیم گیری آگاهانه بسیار ارزشمند می باشند. صورت های مالی که عملیات، وضعیت مالی و جریان های نقدی یک شرکت بزرگ را در یک دوره خاص خلاصه می کند، گزارش های مختصر و تلفیقی بر اساس هزاران تراکنش مالی فردی می باشد. در صورتی که کارکردهای اساسی حسابداری می تواند توسط یک حسابدار انجام شود، حسابداری پیشرفته معمولا توسط حسابدارن واجد شرایط انجام می گیرد.

انواع حسابداری

حسابداری در واقع زبان تجارت است و به شما کمک می کند تا انواع گزارشات مالی را برای تصمیم گیری بهتر تهیه کنید. برای تحلیل وضع اقتصادی یک شرکت یا مجموعه تجاری، حسابداری یک شرط اولیه می باشد. حسابداری انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها یک بخش از نیازهای شرکت را برآورده خواهند کرد. در ادامه با انواع حسابداری آشنا خواهیم شد. (انواع حسابداری)

بهترین تعریف حسابداری چیست

حسابداری مالی

حسابداری مالی به فرآیندهایی اطلاق می شود که برای تهیه صورت های مالی میان دوره ای و سالانه استفاده می شود. نتایج تمام معاملات مالی که در طول یک دوره حسابداری رخ می دهند به صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد خلاصه خواهند شد. صورت های مالی اکثر شرکت ها سالانه توسط یک شرکت CPA خارجی حسابرسی می شود. برای برخی، مانند شرکت های سهامی عام، حسابرسی یک الزام قانونی است. با این حال، وام دهندگان نیز معمولاً نتایج یک حسابرسی خارجی را سالانه به عنوان بخشی از تعهدات بدهی خود می خواهند. بنابراین، اکثر شرکت ها به دلایلی حسابرسی سالانه خواهند داشت.

حسابداری مالی دو نوع دارد: حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی. در هر دو سیستم از سیستم های حسابداری دو طرفه استفاده می شود در حالی که در مشاغل بسیار کوچک، حسابداری نقدی به صورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که شما می توانید به کمک برنامه ریزی منابع سازمانی یا همان نرم افزار erp، می توانید اطلاعات مورد نیازتان را جمع آوری کرده و به سازمان ها کمک کنید تا عملیات مربوطه را گسترش دهند.

حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریتی از داده های مشابه حسابداری مالی استفاده می کند، اما اطلاعات را به روش های مختلف سازماندهی و استفاده می کند. یعنی در حسابداری مدیریتی، یک حسابدار گزارش های ماهانه یا فصلی تولید می کند که تیم مدیریت یک کسب و کار می تواند از آنها برای تصمیم گیری در مورد نحوه عملکرد کسب و کار استفاده کند. حسابداری مدیریتی بسیاری از جنبه های دیگر حسابداری از جمله بودجه بندی، پیش بینی و ابزارهای مختلف تحلیل مالی را نیز در بر می گیرد. اساساً، هر اطلاعاتی که ممکن است برای مدیریت مفید باشد به کمک حسابداری مدیریتی قابل دسترسی است.

گزارش فصلی چیست؟

تعریف سیستم حسابداری

حسابداری بهای تمام شده

همانطور که حسابداری مدیریتی به کسب و کارها در تصمیم گیری در مورد مدیریت کمک می کند، حسابداری بهای تمام شده به کسب و کار کمک می کند تا در مورد هزینه یابی تصمیم بگیرند. اساساً حسابداری بهای تمام شده تمام هزینه های مربوط به تولید یک محصول را در نظر می گیرد. تحلیلگران، مدیران، صاحبان مشاغل و حسابداران از این اطلاعات برای تعیین قیمت محصولاتشان استفاده می کنند. در حسابداری بهای تمام شده، پول به عنوان یک عامل اقتصادی در تولید ریخته می شود، در حالی که در حسابداری مالی، پول به عنوان معیاری برای عملکرد اقتصادی یک شرکت در نظر گرفته می شود.

حسابرسی

در حالی که حسابداری شامل ردیابی و گزارش کلیه فعالیت های مالی برای یک سازمان است، حسابرسی به گونه ای طراحی شده است که تجزیه و تحلیل مستقلی از آن فعالیت های مالی ارائه دهد تا اطمینان حاصل شود که یک کسب و کار در حال ثبت تراکنش ها بر اساس قوانین و استانداردهای قابل قبولی است که اعمال می شود. در حالت کلی، حسابرسی به چند بخش تقسیم بندی می شود:

  • حسابرسی رعایت: این نوع از حسابرسی، قوانین استفاده شده توسط یک کسب و کار را بررسی کرده تا استانداردهای حسابداری تعیین شده توسط مدیریت قانون را تایید کند. این مورد در اکثر مواقع توسط حسابرسان استخدامی انجام میگیرد.
  • حسابرسی صورت های مالی: این نوع از حسابرسی صورت های مالی را بررسی خواهد کرد.
  • حسابرسی عملیاتی: روند ها و متدهای عملیاتی کل سازمان را از نظر بازده عملیاتی و مالی بررسی یا بهینه سازی می کند. این بخش معمولا از خدمات مشاوره مدیریت می باشد.

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی مربوط به ادارات درون دولت، منطقه و استان ها می باشد که برای اداره هر چه بهتر کارها از استانداردهایی مطابق با استانداردهای دولتی استفاده می کنند. در این نوع حسابداری، بودجه دولت رصد شده تا به صورت مناسب آن را تخصیص دهند.

تعریف حسابداری به زبان ساده

حسابداری حقوقی

حسابداری حقوقی بیشتر برای موارد کلاهبرداری مورد استفاده قرار میگیرد. در حسابداری حقوقی علاوه بر اینکه حسابدار مورد نظر مسئول جمع آوری و ارائه گزارشات مالی برای حل پرونده ها است، برای اصلاح کردن اطلاعات مالی نیز از این نوع حسابداری استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی بیشتر با مفهوم حسابداری، مقاله اصول حسابداری پیشنهاد می شود.

مثال هایی از حسابداری

در این بخش می خواهیم با حسابداری دوطرفه آشنا شویم، فرض کنید یک کسب و کار برای یکی از مشتریان فاکتور می فرستد، یک حسابدار با استفاده از روش دو ورودی، بدهی به حساب های دریافتنی را ثبت می کند که به ترازنامه سرازیر می شود، و اعتباری به درآمد فروش به صورت سود و زیان سرازیر خواهد شد.
هنگامی که مشتری فاکتور را پرداخت میکند، حسابدار حساب های دریافتنی را بستانکار کرده و وجه نقد را بدهکار می کند. حسابداری دو طرفه را متعادل کردن دفاتر نیز می گویند، زیرا همه ورودی های حسابداری در مقابل یکدیگر در تعادل هستند. اگر ورودی ها متعادل نباشند، حسابدار می داند که اشتباهی رخ داده است.

تاریخچه حسابداری

تاریخچه حسابداری تقریباً به اندازه خود پول بوده است. تاریخچه حسابداری به تمدن های باستانی در بین النهرین، مصر و بابل برمی گردد. برای مثال، در دوران امپراتوری روم، دولت، سوابق دقیقی از امور مالی خود داشت.

لوکا پاچیولی به دلیل مشارکت در توسعه حسابداری به عنوان یک حرفه، «پدر حسابداری» شناخته شده است. پاچیولی، ریاضیدان ایتالیایی و دوست لئوناردو داوینچی، کتابی درباره سیستم حسابداری دوطرفه در سال 1494 منتشر کرد.
تا سال 1880، حرفه مدرن حسابداری به طور کامل توسط موسسه حسابداران خبره در انگلستان و ولز شکل گرفت و به رسمیت شناخته شد. شکل گیری این موسسه تا حد زیادی به دلیل انقلاب صنعتی رخ داد. بازرگانان نه تنها نیاز به پیگیری سوابق خود داشتند، بلکه به دنبال اجتناب از ورشکستگی نیز بودند.

مسئولیت های یک حسابدار چیست؟

حسابداران به کسب و کارها کمک می کنند تا سوابق دقیق و به موقع امور مالی خود را حفظ کنند. حسابداران مسئول نگهداری سوابق معاملات روزانه شرکت و تنظیم آن معاملات در صورتهای مالی مانند ترازنامه، صورت سود، زیان و صورت جریان وجوه نقد هستند. حسابداران خدمات دیگری مانند انجام ممیزی های دوره ای یا تهیه گزارش های مدیریت موقت را نیز ارائه می دهند.

حسابداری چیست

چه مهارت هایی برای حسابداری مورد نیاز است؟

حسابداران از طیف گسترده ای از زمینه ها می آیند. با این حال، به طور کلی، توجه به جزئیات، یک جزء کلیدی در حسابداری است، زیرا حسابداران باید قادر به تشخیص و تصحیح اشتباهات یا اختلافات ظریف در حساب های یک شرکت باشند. توانایی تفکر منطقی نیز برای کمک به حل مسئله ضروری است. مهارت های ریاضی مفید هستند اما به دلیل در دسترس بودن گسترده رایانه ها و ماشین حساب ها، نسبت به نسل های قبلی اهمیت کمتری دارند.

چرا حسابداری برای سرمایه گذاران مهم است؟

کار انجام شده توسط حسابداران در قلب بازارهای مالی مدرن قرار دارد. بدون حسابداری، سرمایه گذاران نمی توانند به اطلاعات مالی به موقع یا دقیق اعتماد کنند و مدیران اجرایی شرکت ها شفافیت لازم برای مدیریت ریسک ها یا برنامه ریزی پروژه ها را ندارند. به طور خلاصه، اگرچه گاهی اوقات حسابداری نادیده گرفته می شود، اما برای عملکرد روان مالی مدرن کاملاً حیاتی است.

تعریف حسابداری به زبان ساده

حسابداری «یک سیستم اطلاعاتی است که رویدادهای مالی یک واحد تجاری را شناسایی، ثبت و به ذینفعان گزارش می‌کند». بنابراین حسابداری شامل سه فعالیت شناسایی، ثبت و گزارش است. البته ممکن است یک حسابدار تمام این وظایف را به صورت انفرادی انجام ندهد. در بسیاری از موارد، با توجه به اینکه فعالیت های ذکر شده گسترده هستند، نیاز به یک تیم حسابداری احساس می شود. اگر تعریف حسابداری به زبان ساده را با دقت بررسی کنید، متوجه خواهید شد که تعریف حسابداری بیشتر در 3 بخش شناسایی، ثبت و گزارش خلاصه می شود.

تعریف حسابداری در اصول حسابداری

اصل اساسی حسابداری ابتدا با مفروضات حسابداری شکل می گیرد و سپس توسط اصول حسابداری اجرا می شود. اما تعریف حسابداری در اصول حسابداری چیست؟ و به طور کلی اصول حسابداری چیست؟

به طور خلاصه، اصول، قواعد و دستورالعمل های حاکم بر اندازه گیری، طبقه بندی و گزارش نتایج، معاملات، عملیات مالی و رویدادهایی که بر یک موسسه اثر مالی دارند، اصول حسابداری نامیده می شوند. در واقع اصول حسابداری نقش دستورالعمل اجرایی مشخص و مشخصی برای ثبت و گزارشگری مالی دارد.

این اصول نحوه تعیین سود و نحوه گزارش وضعیت مالی یک موسسه را مشخص می کند. در ادامه این بحث با ما همراه باشید تا با مبحث اصول حسابداری بیشتر آشنا شوید. بیایید با انواع اصول حسابداری آشنا و بررسی کنیم.

  • تعریف مفهومی حسابداری
  • معنی حسابداری
  • تعریف عامیانه حسابداری
  • تعریف خلاصه حسابداری
  • مفهوم حسابداری
  • تعریف جدید حسابداری
  • حسابداری را تعریف کنید
  • تعریف حسابداری چیست
  • تعریف حسابداری به زبان ساده
  • بهترین تعریف حسابداری

نتیجه گیری

حسابداری یکی از بخش ها مهم و حیاتی در هر سازمانی است. بدون وجود حسابداران حرفه ای یا نرم افزارهای اتوماسیون اداری برای انجام کارها، نمی توانید به راحتی سازمان خود را مدیریت کنید. شماران سیستم با ارائه نرم افزارهای حسابداری، با سال ها تجربه آماده ارائه خدمات به شما می باشد. برای مشاوره و دریافت سفارش، با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط
2 نظر
سمیه

مثل همیشه مطلب بسیار مفیدی بود، ممنون از تیم محتوای شماران سیستم

مدیر محتوا

ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *