CPA در حسابداری چیست؟

Cpa بخشی تخصصی در رشته حسابداری است و برای افرادی مناسب است که قصد فعالیت در رده های بالای شغلی را دارند. حسابدار عمومی رسمی (Certified Public Accountant) نامی است که به متخصصان حسابداری دارای مجوز ارائه می شود. مجوز CPA توسط هیئت حسابداری برای هر ایالت ارائه می شود و کمک گرفتن از حسابداران cpa، به اجرای استانداردهای حرفه ای در صنعت حسابداری کمک می کند. حسابداران می توانند پس از گذراندن دوره های مخصوص این شاخه، به عنوان یک فرد حرفه ای وارد بازار کار شوند. بعد از گذراندن دوره cpa در حسابداری، می توانید در شرکت های مختلف مشغول به کار شوید و شرایط شغلی بهتری را برای خود رقم بزنید. Cpa در حسابداری به این معنی است که شما در رشته خودتان فردی متعهد و دارای اصول اخلاقی می باشید و افراد اعتماد بیشتری به شما خواهند داشت، چرا که حسابدار cpa یا همان حسابدار رسمی در ایران، از جایگاه و ارزش اعتبار بالایی برخوردار است.

آزمون cpa در ایران

تاریخچه cpa در حسابداری

این نوع حسابداری که به عنوان حسابداری رسمی نیز شناخته می شود، نخستین بار در اواخر قرن نوزدهم میلادی در کشور بریتانیا به وجود آمد. از آن به بعد در اوایل قرن بیستم، حسابداری cpa در ایالات متحده آمریکا به عنوان یک رشته تخصصی شناخته شد و با پیشرفت مبانی اقتصادی، رفته رفته cpa در حسابداری توسعه یافت.

حسابداری cpa در ایران از سال 1311 طی مصوبه قانون تجارت برای اولین بار مطرح شد و بعد ها در سال 1328، استفاده از خدمات حسابداران رسمی در امور مالیاتی عنوان شد، اما فعالیت رسمی حسابداران cpa در سال 1380 با رای مستقیم اعضای شورای عالی آغاز شد.

نرم افزار حسابداری صنعتی شماران سیستم در جهت تصمیم گیری بهتر و بررسی عملکرد به مدیران سازمان ها کمک می کند.

تفاوت حسابداری رسمی و حسابدار CPA

داشتن مدرک cpa در حسابداری باعث تفاوت شما با سایر حسابداران خواهد شد. در حالت کلی، باید بگوییم که حسابدار رسمی و حسابدار cpa، هر دو فعالیت خود را از یک مرحله شروع کرده اند، اما تخصص حسابدار cpa از یک حسابداری معمولی بیشتر است. داشتن مدرک cpa در حسابداری، به افراد این امکان را می دهد تا نظارت بهتری بر کارمندان شرکت داشته باشند؛ همچنین وظایف و مسئولیت های یک حسابدار cpa از یک حسابدار معمولی بیشتر است، چرا که آنها دوره ها مختلفی را گذرانده اند و تخصص بیشتری در امر حسابداری دارند.

انواع حسابداری برای CPA

اگرچه همه حسابداران CPA نیستند اما فرصت های شغلی زیادی وجود دارد که می توانید با مشغول شدن در آنها برای دستیابی به این گواهینامه کمک بگیرید. اکثر CPA ها به دنبال استخدام در یکی از این چهار نوع حسابداری در صنعت مالی هستند:

  • حسابداری شرکتی: یک حسابدار شرکتی، داده های مالی یک شرکت را به منظور تهیه مالیات، تشکیل پرونده و انطباق با مقررات مدیریت می کند؛ همچنین حسابدار cpa باید در روش‌های حسابداری و مهارت‌های دقیق نگهداری سوابق به خوبی تسلط داشته باشد.
  • حسابداری عمومی: این حسابداران با مشاغل و افراد برای ارائه خدمات مشاوره مالی و تهیه مالیات کار می کنند. حسابداران در این حوزه با چندین مشتری کار می کنند به همین جهت باید مهارت ارتباطی عالی و اطلاعات تخصصی بالایی داشته باشند.
  • حسابداری دولتی: یک حسابدار دولتی معاملات مالی و مالیاتی را برای دولت های محلی و ایالتی مدیریت می کند. آنها ممکن است مجبور به بررسی پیشینه سختگیرانه شوند یا توسط نهادهای حاکم بررسی یا تأیید شوند و با اطلاعات ممتاز کار کنند.
  • حسابداری قانونی: حسابداران قانونی داده های مالی را به منظور یافتن بی نظمی ها یا شواهدی برای استفاده در پرونده های دادگاه های مدنی یا کیفری جمع آوری، بازسازی و تجزیه و تحلیل می کنند. حسابداران قانونی ممکن است برای سازمان های دولتی یا به عنوان مشاور خصوصی کار کنند.

اگر به دنبال مشاهده تمامی رخدادهای شرکت خود هستید، می توانید به کمک گزارش های ارائه شده توسط نرم افزار bpms شماران سیستم، استراتژی های خود را محقق سازید. همچنین شما می توانید با مطالب مقاله انواع حسابداری، بیشتر با نوع های مختلف حسابداری آشنا شوید.

وظایف حسابدار CPA چیست؟

بسته به نقش خاص آنها، CPA ممکن است در یک یا چند جنبه از حرفه حسابداری دخیل باشد. حسابداران cpa می توانند در زمینه هایی مانند حسابداری قانونی، برنامه ریزی مالی شخصی و مالیات تخصص داشته باشند. علاوه بر این، CPA ها باید الزامات آموزش مداوم را تکمیل کرده و استانداردهای اخلاقی را رعایت نمایند. همانطور که گفتیم، داشتن مدرک cpa در حسابداری به منزله تخصص بیشتر شما است؛ به همین جهت برخی مسئولیت ها مانند انجام ممیزی شرکت های دولتی و تهیه صورت های مالی حسابرسی شده برای یک شرکت، توسط حسابداران cpa انجام می گیرد.

شرایط شرکت در آزمون cpa

الزامات دریافت مدرک CPA در حسابداری

زمانی که شما به یک حسابدار CPA تبدیل شوید، می توانید به موسسات، افراد و شرکت های مختلف در تفسیر و انتقال داده های مالی کمک کنید؛ به همین دلیل مجموعه هایی که حسابداران CPA به آنها کمک می کنند، در تصمیم گیری های خود مطمئن تر هستند و می توانند برای آینده مالی خود گام های مهمی بردارند. اما برای دریافت مدرک cpa در حسابداری، باید شرایط خاصی را داشته باشید که برخی از الزامات دریافت مدرک cpa در حسابداری عبارتند از:

  • دریافت مدرک لیسانس در امور تجارتی، مالی یا حسابداری
  • پایان رساندن ۱۵۰ ساعت آموزش
  • قبول شدن در یک آزمون گواهینامه
  • داشتن دو سال سابقه حسابداری عمومی
  • اختصاص دادن ساعاتی مشخص به تحصیل

پردازش اطلاعات برای برنامه ریزی بهتر سازمان ها امری ضروری است، به همین جهت استفاده از نرم افزار بهای تمام شده به افراد توصیه می شود.

لیست شغل های حسابدار cpa

cpa مخفف چیست

حسابدار مالیاتی

یک حسابدار مالیاتی می تواند به صورت فریلنسر کار کند یا در یک شرکت مشغول به کار باشد. از جمله وظایف حسابداران مالی ارزیابی درآمدها و ارسال گزارش در مهلت های مقرر است. یک حسابدار مالیاتی ممکن است به عنوان یک واسطه در طول حسابرسی عمل کند و از ضرر و زیان های شرکت ها جلوگیری نماید.

مامور رسیدگی به امور مالی

حسابدار در این حوزه باید سوابق مالی را از نظر صحت و انطباق با قوانین و مقررات مالیاتی مطابق با موجودی، سوابق حسابداری و آزمایش سیستم های داخلی بررسی کند. آنها سلامت مالی یک شرکت را ارزیابی می کنند و توصیه هایی را برای کمک به شرکت ها ارائه می دهند.

مشاور مالیاتی

یک مشاور مالیاتی در قوانین مالیاتی و رعایت آنها تخصص دارد؛ همچنین آنها به مشتریان کمک می کنند تا بدهی مالیاتی را به حداقل برسانند. مشاوران مالیاتی مهارت های ارتباطی شفاهی و نوشتاری قوی دارند تا به مشتریان در درک ویژگی های قانون مالیات کمک کنند.

مشاور کسب و کار

مشاور کسب و کار، طرح تجاری یک شرکت را تجزیه و تحلیل می کند، همچنین سرمایه گذاری ها و تصمیمات مالی آتی را برای بهبود سودآوری و موفقیت بلندمدت آن توصیه می کند. آنها برای کمک به کسب و کار ها یک برنامه استراتژیک ارائه می دهند که شامل ایده ها و پشتیبانی های لازم می باشد.

به کمک نرم افزار برنامه ریزی تولید میتوانید برای تولید محصولات و ارائه خدمات پس از فروش، برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

کنترل کننده حساب های شرکت

یک کنترل کننده، بر کلیه حساب های پرداختنی، دریافتنی، صورتحساب، حقوق و دستمزد نظارت دارد. از آنها انتظار می رود که دفتر کل شرکت را حفظ کنند و صورت های مالی و اطلاعات را تهیه نمایند و در عین حال به حسابرسی داخلی یا خارجی شرکت کمک کنند.

آزمون cpa در ایران چگونه است؟

در ایران آزمون cpa در حسابداری، همه ساله در سه ماهه پایانی برگزار می شود. آزمون cpa در چهار مرحله مجزا و در چهار روز برگزار خواهد شد که زمان لازم برای بخش چهار ساعت می باشد. حسابرسی، حسابداری و گزارش گیری مالی، مفاهیم مرتبط با محیط کسب و کار و قوانین آن، از جمله سرفصل های مهم آزمون cpa در حسابداری است. اگر شما دارای مدرک کارشناسی حسابداری هستید، می توانید به صورت مستقیم برای شرکت در این آزمون درخواست دهید، اما در صورت مغایرت رشته شما، می توانید پیش نیازهای آن را سپری کرده تا اطلاعات شما افزایش یابد.

گرفتن مدرک cpa در ایران

شماران سیستم با بیش از سه دهه تجربه و با بکارگیری افراد حرفه ای، آماده ارائه خدمات و نرم افزارهای مختلف حسابداری به شما عزیزان می باشد.

چگونه می توان حسابدار رسمی شد؟

پشتکار، علاقه و استمرار، از مهمترین فاکتورهای موفقیت در یک شغل است. برای موفقیت در حسابداری و رسیدن به جایگاه های شغلی بالاتر، نیازمند تلاش زیاد هستید، اما برای تبدیل شدن به حسابدار cpa، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • اولین مرحله داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در حسابداری است که جزء الزامات می باشد.
  • داشتن سابقه فعالیت در زمینه حسابداری، دومین مرحله برای تبدیل شدن به یک حسابدار cpa است که مدت زمان تایید شده 6 سال می باشد.
  • در سومین مرحله، فرد از نظر دانش، سابقه کار و اخلاقی مورد بررسی قرار می گیرد.
  • در نهایت، بعد از تایید اطلاعات و سوابق کاری، فرد اجازه شرکت در آزمون حسابداری را خواهد داشت.

حرف آخر

در این مطلب با cpa در حسابداری آشنا شدیم و دریافتیم که برای دریافت این مدرک چه اقداماتی را باید انجام دهید. حسابدار رسمی یا همان حسابدار cpa، عنوانی رسمی است که به حسابداران اطلاق می شود. حسابداران رسمی می توانند وظایف و مسئولیت های خاصی را که حسابداران معمولی مجوز انجام آنها را ندارند، قبول کنند. شرکت شماران سیستم با گردهمایی گروهی از متخصصین در زمینه حسابداری، آماده ارائه خدمات برای اتوماسیون سازی سازمان شما می باشد. برای سفارش نرم افزارهای اتوماسیون اداری شماران سیستم، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *